Korparna på Kallskärslid. Akt 117. Hädelse?

Korparna på Kallskärslid. Akt 117. Hädelse?


Bild: Folket i Torekov kastar lystna blickar mot Hallands Väderö och in-
väntar regnväder. En kviga på Ön utför en regndans och solen går i "säck"
- ett gammalt tecken på omslag i vädret (Foto: Gunin juli 06).

Akt 117 2006-07-28

Hädelse?

- Gunin, du är ansedd som hädare.
- Lugin, jag sa väl ingenting, vid vårt förra möte, att det smakar
pyton att käka orm.
- Din hädelse var när du inkompetensförklarade kvigornas regngud.
Det dröjde inte mer än ett halvt dygn förrän regnet började falla. Du
skall veta att gudarna har stora tillsynsområden. Nu måste du köpa
ett avlatsbrev för att förlika dig med Hallands Väderös alla kvigor.
Seså, slingra dig inte.
- Min käre broder. Jag hade kontakt med regnguden före min
rekommendation till alla Skånes bevattnande bönder att iaktta spar-
samhet, bara vattna på natten. Du minns akt 112 (21/7)?
- Ja, ja. Jag såg att Kristianstadsbladet (27/7) hade omfattande artik-
lar om bönder, som riskerade dryga böter för oanmälda vattenuttag
samt vådan av en fortgående torkperiod.
- Jag förmodar att du i uttalandet ?Sviktande kompetens? såg ett
uttalande om oduglighet.
- Vad annars?
- Behörighet. Regnguden riskerade komma i kläm mellan Länssty-
relsen, Miljödomstolen och LRF Skåne. Det går inte att hantera regn
hur som helst. Folket har regler för allt. Ofta dimmiga.
- Ytvatten, grundvatten och mitt emellan.
- Med andra ord är det du som bör be kvigorna om ursäkt för
hädelse.
- Jag?
- Ja, påståendet om fel i danspiruetten. Kvigan var mycket skicklig.
Steppstegen på bron var fullt i klass med bockarna Bruces. Folket i
Torekov slängde lystra blickar mot Ön och undrade om en viss
Robert Wells övade inför en ny Rhapsoy in Rock.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback