Korparna på Kallskärslid. Akt XXVIII. Är ingenting någonting?

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-28










Bild 1. Tomhet = Ingenting?
Ingenting har här både begränsning och yta.
(Foto: Gunin 2006)

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-28

Akt XXVIII

Är ingenting någonting?

- Lugin, är det någonting? Nånting? Något?
- Nej Gunin, det är ingenting. Inget. Intet.
- Hur kan du prata om ingenting om det inte är någonting?
- När jag pratar om ingenting så menar jag att det inte är
någonting. Saknar du någonting i hjärnan?
-Nej, ingenting. Men när du pratar, pratar du ju om någonting. Detta
någonting kan ju inte vara ingenting. För om ingenting är ingenting
så pratar du ju inte. Men det gör du ju, kanske i sak om ingenting,
men likväl måste det vara någonting som går att prata om.
- Du menar att om ingenting är någonting, kan det då fortfarande
vara ingenting?
- Ja, om ingenting är ingenting vad betyder då ordet ingenting när du
använder det? Exempelvis om någonting.
- Om ingenting är ingenting kan jag ju inte tala om någonting som
inte är någonting, exempelvis ingenting.
- Nej, ingenting är en omöjlighet. Begreppet är en självmotsägelse.
- Då måste vi göra någonting idag.
- Ja. För gör vi ingenting så gör vi likväl någonting.
- Som kan tolkas som ingenting?
- Nej. Eller ...
- Nu vet jag en definition på ingenting.
- Icke.
- Jo, som svar på en fråga.
- Låt höra.
- Vad blir det efter planeringen av nya golfbanor på Bjärehalvön och
Hallands Väderö?
- Svaret är ju absolut inte ingenting. Det blir någonting, exempelvis
en ”Förlikningskommission”.
- Som kommer att leda till någonting?
- Ge dej. Nu flyger vi och gör ingenting.
- Nå garanterar jag att du går i drickat, störtar i Kattegatt.
- Kunde varit värre. Över någon golfbana.
- Jag räds ingenting. Inte ens golfbanor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback