Korparna på Kallskärslid. Akt XVI. Realism?

Korparna på Kallskärslid. Akt XVI. Realism?


En fin rollprestation av Olor i den representationalistiska
realismsketchen ”Den döende svanen” under nyårsrevyn
”Svansjön”. (Jfr Akt X). Foto: Lugin 2006)

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-13

Akt XVI.

Realism?

- Gunin, här har jag ytterligare en bild från nyårsrevyn.
- Lugin, den ser ju rent sjuk ut.
- Döende Gunin. God realism. Fin prestation.
- Men varför?
- Sketchen var ett debattinlägg i energifrågan. Kärnkraft eller
vindkraftverk. Samhällsfarlighetsminister Mona Sahlin har ju
gått ut i media, bl.a. Kristianstadsbladet 12/1, med en debattar-
tikel om att ”Vindkraften är vår framtid”. Ur artikeln framgår att
regeringen tagit beslut, som underlättar för en rejäl utbyggnad av
vindkraftverken, den viktigaste källan med potential för att nå
enbart förnyelsebar energiåtgång i Sverige år 2016.Enligt beslutet
måste vindkraftverken därför få en större regional spridning än i
dag. I dag ger de 0,5 % av elenergibehovet.
- Du menar att en ökning från 0,85 TWh till 15 TWh på 10 år?
- Inte jag. Men med den målsättningen, ökning och spridning, ser jag
framför mig, om några år, från Pinus den Höge, hundratals vind-
snurrar, 100 på Kullaberg, 100 här på Väderön, 50 vid Hovs Hallar
och ett par hundra ute till havs på våra fiskebankar.
- Varför protester?. Det gäller ju bara att hålla inne vingarna.
- Vems vingar? Snurrornas eller fåglarnas?
- Hade det varit bättre med Barsebäck I och II vid Hovs Hallar? Så-
som det en gång var på gång.
- Nej, men nu glider du från ämnet. Jag slutar. Du är indoktrinerad.
- Kom igen med något roligt från revyn.
- Vi hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback