Korparna på Kallskärslid.Akt 194. En väg som till kyrkan bär.

Korparna på Kallskärslid.Akt 194. En väg som till kyrkan bär.


Bilder: Vykortsdokumentation av olika kyrkobyggnadsepoker i Torekov.
Jfr bild till Akt 191 (20/12)

Akt 194 2006-12-23

En väg som till kyrkan bär.

- Gunin, nu är det verkligen stormen före lugnet bland folket.
- Du menar, Lugin, att folk stressar halv ihjäl sig för att få lugn och
ro i kyrkan under julottan.
- Nej, julklappsinköp och Kalle Anka, det skall till en fågel för att
starta julen, samt mat och dans kring granen. Därpå följer två dagars
vila. Sedan kommer den verkliga stressen, mellandags-rean.
- Julottan då, finns den inte längre?
- Har du själv varit i kyrkan någon gång?
- Minns du inte Västra Karups kyrka, när Birgit Nilsson sjöng?
- Självklart, det berättade Kajak om i Mellan-Akt IV den 12/1.
Men vi var inte med. Inte du och inte jag.
- Men väldigt nära Pinus den Höge, här på Hallands Väderö, finns
den Engelska kyrkogården. Från och till sker där kyrkliga aktiviteter,
som jag tagit del av. Jag härstammar i rakt nedstigande led från
Hugin och Munin, Odens båda korpar, så jag är en sann anhängare av
asatron. Trots det kan jag uppskatta mycket av den kyrkliga förkun-
nelsen.
- Förmodligen mer än folk, som, i stället för att gå i julottan, sitter
hemma och glor in i statusjulklappen, en storbilds-TV.
- För bot och bättring visar vi tre exempel på kyrkorum, som kan
friska upp minnet på den generationen, på medelåldersgenerationen
respektive den yngre generationen.
- Vi ber att få tillönska folket, ja hela djur- och växtvärlden, en
riktigt God Jul.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback