Korparna på Kallskärslid. Akt 192. Lidande föder medlidande?

Korparna på Kallskärslid. Akt 192. Lidande föder medlidande?


Bilder: 1. Rasande skogsbrand i Australien (Pressbild)
2. Från Akt XXXVI (36) från 2006-02-05.
3. Från Akt LIX (59) från 2006-03-15

Akt 192 2006-12-20

Lidande föder medlidande?

- Login, nu har den blossat upp på nära håll.
- Gunin, menar du att det brinner i knutarna? Är vi på väg mot sam-
ma elände som i södra Australien, den förödande skogsbranden?
- Irritationen kring vår förra akt. Vår brist på medlidande för allt lid-
ande bland såväl djuren i Australien som befolkningen i Torekov.
- Lidandet bland brandoffren i Torekov är ju mellan 150 och 270 år
gammalt. Det är kanske Akt 188 som avses?
- Du menar medlidande för ovälkomna golfbanor?
- Vad vet jag.
- Du vet någonting, men likväl ingenting?
- Återförvisa mig inte till Akt XXVIII (28/1) och Akt LII (3/3).
Det gör ingenting om du istället delger mig någonting annat.
- Brandstorm kan väl passa in i detta sammanhanget. Du hänvisade
ju till en strof av Sir Walter Scott: ”Tappert lidande, försakelse och
flykt i nyckfull storm”. Bränder är nyckfulla. Inte minst i juletider.
- Jag bryter innan du blir alltför brinnande filosofisk.
- Om detta samtal ingenting givet dig, skall du få någonting med dig
på vägen: ”Medlidandet kostar ingenting och är inte värt någonting”.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback