Korparna på Kallskärslid. Akt 183. På korsan och tvärsan.

Korparna på Kallskärslid. Akt 183. På korsan och tvärsan.


Bilder: Foton från Lugars resa från Amsterdam (november 2006).
1.Wheatfield with crows (Vincent van Gogh 1853-1890).
2. Vildgäss på streck söderut.
3. Juldekoration på Schipol flygplats utanför Amsterdam.
4. Avkomma efter Odens åttafotade häst Sleipner.
5.Pensionärsrodd i Amsterdamskanal på tur mot Dijksgracht.
6. Byta av skuta i Neustadts hamn.

Akt 183 2006-12-09

På korsan och tvärsan.

- Lugar, hur var det nu med din hemfärd från Amsterdam?
- Jo du Gunin, tanken var god, anden fattig.
- Nu menar att anden var villig men köttet svagt?
- Den svages makt är att anmärka på ord. Jag gjorde verkligen
insatser för en varierad och lärorik hemfärd.
- Låt höra, låt gå.
- Inspirerades först av några tavlor av van Gogh under besöket på
hans museum. Men det är för sådana upplevelser fel årstid. Tänkte
sedan hänga på i draget efter flyttfåglarna. Men de är ju så här års
på väg åt ”fel håll”. Nästa tanke var att lifta hem med något flygplan.
Men när jag ute vid Schipol såg aktuell plantyp blev det varken tanke
eller händelse. Som ättlingar till Odens korpar har vi ju rätt att nyttja
avkommor från hans åttafotade häst Sleipner. Uppe i trakterna kring
Sneek, där folk är hästtokiga, finns några stycken. När jag fick nam-
net på den för tillfället tillgänlige, Dag van Trampi de Klaveret, av-
böjde jag. I stället valde jag samma färdsätt hem som ner. Roddtur ut
från centrum till hamnen. Skuta till Neustadt i Tyskland. Byte till
skuta mot Oslo. Denna skuta sökte lä för natten under Hallands Vä-
derö, just utanför Kallskärslid. Hemfärden var således enbart två mi-
nuters flygtur.
- Hoppas du undgår att drabbas av muskelförtvining.


Vi har placerat vår blogg i href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>
Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback