Korparna på Kallskärslid. Akt 180. I angeläget ärende?

Korparna på Kallskärslid. Akt 180. I angeläget ärende?


Bilder: Foton från Lugars resa till Amsterdam (november 2006).
1. Fiskeskuta i Neustadt. 2. Ölskuta i Neustadt.
3. Coffe shop i ett av Amsterdams ”Red-light districts”.
4 Pråmar i Amsterdamkanal.
5. Stilleben av måltid (Rijksmuseum, Willem Claesz Heda 1635).
6. och 7. Motiv från Rembrandtsplein i Amsterdam.

Akt 180 2006-12-07

I angeläget ärende?

- Lugar, välkommen tillbaka från Bryssel och Strassburg.
- Tack, Gunin. Jag träffade Lugin just vid hemkomsten. Han har be-
hov av att bli vuxen. Misstänker alla om det värsta. Trodde jag varit
utomlands bara för att ”rulla hatt”, som folket plägar säga.
- Ja, han bör komma ut på några äventyr, som stärker hans självför-
troende, fostrar ansvar och raderar en del av hans komplex. Hallands
Väderö i all ära, men världen är ju lite mer än så. Faktiskt.
- Vill du veta hur jag verkligen tog mig till Amsterdam och varför?
- Gärna. Det är ju inte raka, om än nära så, fågelvägen till Bryssel.
- Jag tog lift från Grenå i Danmark med en fiskeskuta på väg från
Bergen i Norge till Neustadt i Tyskland. Där liftade jag över till en
ölskuta som skulle till Amsterdam. En tämligen bekväm flygtur om
man säger så.
- Och livet i Amsterdam? Login?
- Ingen brist på träd, gränder eller pråmar att kinesa i.
- Nattvakt?
- Självfallet var jag på Rembrandtsplein och turistade, men inget be-
hov av tillsyn. Amsterdam är en fredlig stad.
- Kosten då? Enbart pannkakor?
- Det råder ingen matbrist i Nederländerna. Amsterdam är krogtät.
Det blev både det ena och det andra. Musslor i klass med Sugus´ och
Moster Ellas. Jag kan rekommendera ”De Oesterbar” vid Leides-
plein 10 och ”Sea Palace” vid Oosterdokskade 8.
- Marijuanadoften i fjäderdräkten då?
- Nåja, jag kom väl vid något tillfällen lite för nära en Coffe Shop.
Men jag tar vägen över duschen vid Oadammen, så syn vi vid Pinus
den Höge efter lunch.
- Lovar du då att berätta sanningen om resans ändamål i Amsterdam?
- Wenn jemand eine Reise tut, so kann er etwas erzählen.


Vi har placerat vår blogg i href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>
Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback