Korparna på Kallskärslid. Akt 120. Hur kom vi hit?

Korparna på Kallskärslid. Akt 120. Hur kom vi hit?


Bild: 1. En liftande duva, Pax. . 2. Kvigor på Hallands Väderö men inte
kobåtar. 3. Hästbete på Hallands Väderö (Foto: Gunin juli 2006)

Akt 120 2006-08-04

Hur kom vi hit?

- Pax, nu har du snart varit en sommarsäsong på Hallands Väderö.
Jag vet att både du och Paxe haft bråda dagar, från och till. Hur har
ni trivts och funnit er till rätta med era navigeringsuppgifter?
- Förträffligt Gunin, förträffligt. Jag skall verkligen göra en utvärde-
ring och informera dig, snart nog. Men just nu bara en fråga.
- Ös, ös på. Jag är idel öra.
- Vi duvor flyger ju, oftast själv, men ibland liftar vi, som du vet.
Men enbart med jämlikar. Hur kommer alla dessa sommargästande
djur hit ut - kvigor, hästar och får? Vi har även funnit åldriga spår av
svin. Vi har sett sådana djur simma. För att hålla mulen ovan vatten-
ytan måste en kvigan se rakt upp i himlen. För att navigera måste det
vara natt och stjärnhimmel. Jag tror inte kvigor kan det där med
astronomisk navigering. Och absolut inte vårt sätt att navigera, med
hjälp jordens magnetfält.
- Helt rätt Pax. Djuren simmar inte ut hit. De åker båt, kobåt kallad.
- Det ryktet har jag hört. Men båtarna som ligger utanför dem i viken
syns mig passa sådan transport dåligt.
- En bra iakttagelse Pax. Djurtransporter till och från Hallands
Väderö, som av olika skäl har varit och är viktiga har en lång och
fascinerande historia, som jag skall be Login att berätta för dig.
- Då flyger vi till Kallskärslid och hälsar på honom.
- Du först, och berätta hur du navigerar dit.
- Icke, du skulle få en mördande migrän om du försökte. Din korp-
hjärna är inte skapad för magnetosfäriska imputsmottagningar.
- Just nu pågår VM i orientering. Vi får väl se vilka som klarar sig
bäst. De som kan läsa kartan eller de som bara litar till kompassen.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback