Korparna på Kallskärslid. Akt V.

Korparna på Kallskärslid. 2005-12-31

Akt V.

- Mamma Sugus, vet du var Gunin är?
- Nej, Lugin. Men jag tror han tagit time out. Det är ju så populärt.
Över nyår för att grunna på detta med fastighetstaxeringen. Han vill ju inta lämna sitt hem. Men Lugin, jag kan berätta en sak för dig.
Du minns Supus? Göken som i våras passerade Tunisien på sin väg
hem från tropikerna. Jag fick ju ett recept på blåmusslor av honom.
Tänkte fixa till en nyårsrätt, så jag var vid Brötholmarna för att plocka musslor igår. Då träffade jag Snorre Säl. Han var sur som
gammal tång. Sällskapet Hallands Väderös Natur skulle ju haft en
vandring här på Väderön annandag jul. Skåda fåglar och säl, du vet.
Men så blåste det för mycket. Sugur och Sugin hade ju ägnat hela
juldagen åt att putsa sin fjädrar. Och till ingen nytta. Men Snorre var
sur för att, för vilken gång i ordningen visste han inte, förväxling skett mellan Sällskapet Hallands Väderös Natur och Säl-Skapets Hallands Väderö Natur när det gällde ersättning för miljövård.
- Det var ju synd om de som inte fick visa upp sig. Men Punin,
från Stenshuvud, som varit på rundflygning i Blekinge och här
på Bjäre, berättade att han sovit över i Kristianstadsbygden.
Utanför Vä. I Klackabacken, med fin utsikt över Vattenriket.
Han hade, på betryggat avstånd, under annandagen följt både
naturvandringen i Edenryd på sin väg från Aspö i Blekinge och
julpromenaden i Kristianstads Vattenrike, före nattvilan i Vä.
I Edenryd sågs 37 fågelarter, från örn via skrake till entita -
men ingen korp och ingen tvåtita. Basade för vandringen gjorde
Göran Svahn. Jag undrar vad han tänkte när han och alla de andra
fick syn på en knölsvan. Kanske på den där trista muntergöken Uggla på Trastgatan.

Christer Niedeman, som ledde vandringen i Kristianstad längs
Linnérundan, var arten värre. Noterade fågelarter blev här 38. Från
ormvråk över kärrhök till gråsiska. I Kristianstad har man vandrat senan tidigt 1970-tal, medan man i Edenryd endast är inne på sitt femte år. Så det var väl en erfarenhetsseger. Men skoj för oss fåglar.

- Lugin. Bli pausfågel nu. Vi bryter för Tennyson.
- Ok, moder. Vi hörs i Akt VI.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback