Korparna på Kallskärslid. Akt 1377. Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 8 i Torekov
Akt 1377 2020-08-26
Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 8 i Torekov
Om Hamnplanen i Torekov, del 4
– Kajak, då drar vi från 1990-talet fram till det år som i dag är . . . .
– Helt klart Marin, vi fortsätter där vi slutade i senaste Akten . . .
– Vi börjar som vi plägat, nästan . . .
– Med några kartbilder . . .
– Men utan någon nostalgisk återtrippsbild . . .
– Adresskartan från 1973 . . .
– Som verkligen borde få en uppföljare . . .

– Turistkartan, som förnyas varje år, är en skaplig ersättare . . .

– Det rör sig nu om en tjugoårsperiod . . .
– Som många har i färskt minne . . .
– Vi minns att hamnplanen som tidigare i huvudsak nyttjats
till båtuppläggningsplatser, stejlor och senare parkering . . .
– Men som senare nyttjats för mycket annat . . .
– Hamnfester, midsommarfirande, SSR-S-firande . . .
– Gudstjänster, orkesterframträdanden, baklucksloppisar . . .
– Biluppvisningar, veteraner och märkessamlingar . . .
– Som MG, SAAB, Volvo, DKW, Morgan, Ferrari, Citroên . . .
– Även olika uppvisningar av MC-knuttar . . .
– Startplats för tävlingar, som löpning, vandring, cykling . . .
– Torghandel och modeuppvisningar . . .
– Vi lägger bara ut några bilder i syfte att stimulera minnen . . .
– Fler bilder enligt Aktens avslutning . . .





– Suportande Akter (från förra Akten) kan vara: 1266 (2/11 2017), 1235 (17/1 2017),
1183 (1/7 2016), 1149 (30/6 2015), 1100 (1/7 2014), 1088 (12/5 2014) och 1025
(5/7 2015).
– Suportande "Torekovslitteratur" hittar du i Akter som 1230 och 1231 (dec 2016) samt
i Akt 1271 (8/12 2017).
– Läsvärda i många andra sammanhang, även.
– Nästa Akt i ämnet kommer att handla om framtidstankar
kring Hamnplanen . . .
– Vi hörs . . .

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se
Korparna på Kallskärslid. Akt 1376. Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 7
Akt 1376 2020-08-21
Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 7 i Torekov
Om Hamnplanen i Torekov, del 3
– Marin, vi rör inte till det . . .
– Helt klart inte Kajak, vi fortsätter där vi slutade i senaste Akten . . .
– Extremt enkelt, vi fortsätter in i 1950-talets hamnplan . . .
– Du menar väl att vi börjar som vi började där . . .
– Ja, med en nostalgisk återtitt . . .
– En karta som kompletterar förra Aktens karta från 1822-23 . . .
– Och som förekommer i flera tidigare Akter än så . . .
– Se Akt 1183, 1/2 2016 . . .

– Vi lägger in en ny nostalgisk bild . . .
– För att även kommentera förra Aktens termer om "stejlor" . . .
– Eller stajlestänger, begreppet stavas olika i varierande källor . . .
– Benämns ibland stejlegångar, påminner om östersjösidans gistgårdar . . .
– Hur som, det är stänger med vars hjälp fiskenät av varierande typer
kan hängas upp för torkning . . .
– Fanns i mängder på sin tid, på nästan alla tillgängliga ytor . . .

– Vi visar även en bild som visar folkligt inslag . . .
– I den tidens miljö . . .

– Då så, vidare in i 1950-talet . . .
– Kolla turismen, bilar från såväl Sverige som Norge och Danmark . . .
– Jämför Akt 584, 14/8 2009 . . .
– Och vilka lyxkryssare, och då syftar jag inte på väderöbåten Max . . .
– Kolla även in den tidens hopptorn . . .
–Ja, 1950-talet var ju förhoppningarnas årtionde . . .
– Kolla in Akt 854, 4/12 201 1. . .

– Väderöbåtar vid kaj: Max, Britta, Wasa, Vesta och Fylgia . . .
– Turisten på väg ut mot Väderön . . .

– Så vidare in i 1960-talet . . .
– Asfaltplan och upplinjerade P-platser . . .
– Kolla upp Akt 1088, den 12/5 2014 . . .

– Utskeppningen av sten präglade påtagligt hamnlivet . . .
– Observera telefonkiosken . . .
– Mobiltelefonens föregångare . . .
– Kolla brunnlocket nedan . . .
– Ett resultat av 1950-talets omfattande VA-arbeten i Torekov . . .
– Kolla in exempelvis Akt 560, 19/5 2009 . . .

– Vidare till 1970-talet . . .
– Ett årtionde präglat av viljor och oviljor att bygga ut hamnen . . .
– Strömmen, "Kanintorget" och Wessels väg förändrade trafiklogistiken . . .
– Vågbrytaren, hamnpiren, förlängdes inför ny småbåtshamn . . .

– Under 1980-talet fick vi se en ny småbåtshamn . . .
– Med tillhörande parkeringsytor . . .
– Krav på en bevarandeplan dök upp . . .


– I kommande Akt fortsätter vi in på 1990-talet och går vidare . . .

– Suportande Akter (från förra Akten) kan vara: 1266 (2/11 2017), 1235 (17/1 2017),
1183 (1/7 2016), 1149 (30/6 2015), 1100 (1/7 2014), 1088 (12/5 2014) och 1025
(5/7 2015).
– Suportande "Torekovslitteratur" hittar du i Akter som 1230 och 1231 (dec 2016) samt
i Akt 1271 (8/12 2017).
– Läsvärda i många andra sammanhang, även.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se
Korparna på Kallskärslid. Akt 1375. Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 6 i Torekov
Akt 1375 2020-08-13
Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 6 i Torekov
Om Hamnplanen i Torekov, del 2
– Kajak, många upplever våra sommar-Akter som röriga. . .
– Förvisso Marin, inte minst i Torekov . . .
– Extremt rörigt sommartid om Hamnplanen . . .
– Och denna Akt är en direkt fortsättning på den föregående . . .
– Vi hann där fram till 1930-talet . . .
– För att frångå rörigheten och uppnå större klarhet gör vi en
kort repetition om upptakten . . .
– Beaktande den tidens kamerabrist blir det målningar och ritad karta . . .

– Här nedan en fin bild av Skjulet - Börsen - omgiven av
torkande fiskenät, näringar, på stajlestänger, stejlor . . .

– Så en karta redovisande såväl dåtidens Hamn som Skjulet . . .

– Vi hakar på ett foto för den nostalgiska känslans skull . . .

– Så då så, vidare till 1930-talet . . .
– Med nybyggd hamn och badstranden fortfarande intakt . . .
– Och ingen Wessels väg eller så . . .

– 1940-talet innebar orostider, upplagda fartyg och blockerade hamnar . . .

– Väderöbåtarna utrustades med gengasaggregat . . .
– Liksom bilar och bussar, till antalet få. . .

– Efter kriget blev det fart på bilismen och Hamnplanen kändes trång . . .
– Högkonjunkturen ökade antalet bilar och utökade semesterveckor turisterna . . .



– I nästa akt fortsätter vi längre in i 1950-talet och vidare framåt . . .
– Suportande Akter kan vara: 1266 (2/11 2017), 1235 (17/1 2017), 1183 (1/7 2016),
1149 (30/6 2015), 1100 (1/7 2014), 1088 (12/5 2014) och 1025 (5/7 2015).
– I kommande Akt kan vi rekommendera lämplig "Torekov-litteratur".
- Vi kan nämna en redan nu, som passar väl in i tidsperioderna . . .
- Bertil Wulffs bok om Torekovskutornas svanesång. , , ,
- Finns på ICA, Turistbyrån och i Bokhandeln.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se
Korparna på Kallskärslid. Akt 1374. Mellan vår och höst - del 5 i Torekov
Akt 1374 2020-08-03
Mellan vår och höst - Sommar 2020 - del 5 i Torekov
Om Hamnplanen i Torekov, del 1
– Marin, många upplever bilism och parkeringssökeri som rörigt. . .
– Förvisso Kajak, inte minst i Torekov . . .
– Extremt rörigt sommartid . . .
– Och då inte minst runt hamnar och badplatser . . .
– Lite medvetandegjordes vi, om dessa problem, i förra Akten . . .
– Mest kontroversiellt, under hela bilismens existens, har varit synpunkterna
och idéerna kring Hamnplanen och dess kontaktyta med motorfordon. . .
– Trafikmiljöerna kring hamnarna har varit föremål för otaliga utredningar,
samråd och stadsplaneringar . . .
– Minns tillkomsten av "Kanintorget" - rondellen - Peder Wessels väg,
"Strandvägen" . . .
– Ombyggnaden av Strömmen, blindandet av Dr Ahlströms gata . . .
– Enkelriktningar från och till Gamla Hamnen . . .
– Vid tillkomsten av nya småbåtshamnen, valet mellan parkering och
uppläggningsplatser för vinterförvaring av båtar . . .
– Problematiken har som sagts varit före i samband med planarbeten inför
ombyggnader av hamnen och dess bebyggelsemiljöer . . .
– Trafikledsplaner, LEADER-projekt och nu senast underlagsidéer till ny
översiktsplan för Torekov . . .
– Kallad "Framtid Torekov" eller "Torekovs framtid" . . .
– Den pågående försöksverksamhet med en bilfri del av Hamnplanen
är en av många idéer ur "Framtid Torekov". . .

– Åsikterna om hur det fungerar varierar bland de hamnbesökande . . .
– En del vill ha tillbaka parkeringsmöjligheterna . . .
– Andra anser att alla trafik över "Skjulabacken" borde förbjudits som ett
viktigt steg i det kommande utvärderingsunderlaget . . .
– Vi följer händelserna . . .
– Vi lägger ut bilder som täcker in hela eller delar av Hamnplanen . . .
– Från 1 april 1891 till och med den 1 april 2021 . . .
– Som ger en vink om hur Hamnplanen har nyttjas från och till . . .
– I denna Akt fram i 1930-talet . . .
– Men i kommande Akter går vi vidare med bilder och kommentarer . . .
– Merparten av bilderna har ni träffat på i tidigare Akter. . .
– Och måhända i andra sammanhang.
– De inledande bilderna är från slutet av 1800-talet . . .
– Fotografen är Wilhelm von Gegerfelt.














– I kommande Akter fortsätter vi mot 1940-talet . . .
– Och vidare, för att nå 1/4 2021.

– Förteckningen nedan, från förra Akten, kommer att kompletteras . . .
– I kommande Akter.

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se