Korparna på Kallskärslid. Akt 1074. Galeasen Gerda från Torekov

Akt 1074                                                                           2014-02-28

 

 

Galeasen Gerda från Torekov

 

 

Lugin, skall vi ge Marin och Kajak ett referensobjekt

att testa lastförmåga och igenkänningstecken på?

– Kan lämpligen vara på sin plats, Gunin.

– Vi väljer en galeas, en sådan var upptakten i Akt 1071, 12/2.

– Vi har beskrivit en sådan skuta tidigare, Selma, i Akt 928,

den 2/8 2012.

– Vi fick då och där veta att Selma, sedan maj 1925 tillhört

Torekovs-skepparen Otto Nilsson och sonen Viggo.

Motorgaleasen var byggd i trä 1907 i Viken och var på

39,9 BRT och 32 NRT . . .

– Utrustades med en hjälpmotor, en Seffle-motor på 25 hkr.

Viggo valde att resa till USA, och efter några år, 1935, mönstrade

Ottos yngre son Ernst ombord.

– Året efter valde fadern att gå iland och Ernst blev befälhavare och

seglade vidare med Henrik Eneman som besättningsman.

– Vi redovisade att Selma,Vänern, ½ sjömil S Gällnes Udde i

Vänersborgsviken . . .

– Under resa från Nedre Kilane i Dalsland till Höganäs . . .

– Kolliderade hon, den 25/10 1942 klockan 3 om morgonen, med

Åmmebergs ångfartyg S/S Vielle Montague IV . . .

Med som resultat att Selma på ett par minuter gick till botten med

75 ton kvartsit. Totalförlisning.

– Ernst och Henrik räddades . . .

– Och friades från all skuld till olyckan.

Ernst Nilsson köpte en ny skuta, Gerda.

– Året var 1943, månaden var mars.

 

  

Gerda byggdes 1922 av AB Holms SkeppsvarvRåå . . .

– Som skonare, i trä, till en skeppare i Skillinge . . .

– Nu får Marin och Kajak komma med en Akt om skonare . . .

– Skuta av typ skonare finns i Akt 926, den 8/8 2012 . . .

– Nåja, hon blev omtacklad till galeas 1946.

– Men storleken behöll hon, 19,63 x 6,19 x 2,29 . . .

– Längd x bredd x djupgående, 57,57 BRT och 105 DWT . . .

– Registreringsnummer 6719 och signal KDMN/SJD.

– En motor på 25 hkr blev installerad 1928 . . .

– Och som sagts ovan, köptes 1943 till Torekov, 28.000:-,

med C-G Almqvist i Varberg som huvudredare.

- En dubbelt så stark motor fick Gerda 1946 . . .

- Minns Akt 1064, den 12/1 2014, om en bärgad motor från

Hamlet av Bovallstrand, Källran 1931 . . .

 

 

 

– Många minns Gerda när hon angjorde och anlöpte Torekov med last

av cement och Ölands- sten för N P Nilssons Trävaror AB i Grevie

och med filialer i bl a Torekov, Båstad, Vallberga, Munka Ljungby, Förslöv . . .

- Idag Grevie, Båstad, Laholm, Ängelholm, Förslöv och Munka Ljungby.

Gerda såldes vidare 1951, 27.000:-,  till ett rederi på Stora Kornö,

och hennes vidare öden innehåller ett haveri med bärgning och repa-

ration 1956.

– Tiden som lastgaleas slutade 1961 för att tacklas till någon typ av

fritidsskuta i Kristinehamn, vidare, efter nytt haveri 1963, till Umeå

1964 . . .

– Såldes hon 1967 vidare till Stockholm, men kolliderade under färden

dit med en stock, sprang läck och sjönk till botten på 75-metersdjupet

utanför Bondens fyr. 

 

 
 
  

Ernst och Henrik fortsatte med sjölivet i kustnära verksamheter.

– Fiske, Ernst med HG 2422 och Henrik med HG 109, Pärlan . . .

Även i Väderötrafiken . . .

– Henrik med F:a Väderöbåtarnas Max, Akt 439 den 11/2 2008 . . .

– Ernst, först i Västa, men köpte en egen båt, Vind, 1955, som kom i

trafik som Väderön 1956 . . .

Befattningen som uppsyningsman inom SSRS, skeppare ombord

Bernhard Ingelsson, låg på Ernst perioden 1951 – 1961 . . .

– Förekom i Akt 1066 den 25/1 2014 och 1069 den 2/2 2014 . . .

- Vi seglar vidare i kommande Akter.

 

  

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback