Korparna på Kallskärslid. Akt 1027. Miljöbyte VI i Torekov.

Akt 1027                                                                                                   2013-07-16

 

 

Miljöbyte VI i Torekov

 

Lugin, dags för ny miljöbytesrapport . . .

– Ok Gunin, full fart uppåt Storgatan . . .

– Jag har den gatan ofta Aktningsvis  vandrat . . .

– Vi bryter ut ett motiv och gör som i de tidigare

Miljöbytes-Akterna, lägger ut och håller tyst . . .

– Från korsningen mellan Storgatan och Pål Romares

med blicken mot öster, morgonstjärnans . . .

– Ok . . .

 

 
 
 
 

– Vad gör vi åt repris-Miljöerna?

– Närliggande gator kan väl duga?

– Ok, Doktor Ahlströms gata, Akt 560 den 19/5 2009 . . .

– ”Strandvägen”, Wessels väg, i Akt 559, den 16/5 2009 . . .

– Och som avrundning Christopher Barfoths gata i Akt 554, den 23/4 2009.

– På miljömässigt återseende.

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 


Korparna på Kallskärslid. Akt 1026. Rapport till Torekov.

Akt 1026                                                                                                   2013-07-10

 

 

Rapport till Torekov

 

 

Kajak här, m a a Akt 1024, den 4/7 2013.

 

Utlägget förutsätter att Pax och Paxe levererat.

Jag och Marin växlar fartyg efter vind och ledning.

Så här såg det ut när vi lämnade danska Århus, med

ledande norska Statsraad Lehmkuhl, för samlad färd

genom Öresund, med gemensam start på The Tall Ships

Races vid Falsterbonäset mot finska Helsingfors.

 

Vi lämnar en rapport inför passagen av Bornholm.

Nu är vi på ledande ryssen Mir, efter ett besök på norska

Christian Radich, som ni minns från Akt 346, den 15/8 2007.

Vi besökte ju många fina fartyg i Halmstad i juli 2007, som

visas upp i Akter som 332, 335 och 336 med flera. Många är

med även i år. Bl.a. Götheborg, Gulden Leeuw, Ebbtide, Helena,

TS Pelican of London, Georg Slage, Axel V Hemboldt, Loa,

Roald Amundsen, Urania, Shtandart, Tre Kronor och Rupel.

 

  

Inför rundningen av Bornhom, på bilden, var Mir i ledningen

närmast följd av Helena från Finland, polska Lady B och Wylde

Swan från Nederländerna.

 

Många hade hoppats kunna se fartygen passera Kullens fyr från

Torekov.

  

Vi återkommer, men vill påpeka att Gunin och Lugin

i Akt 1019, den 14/6 2013, om ”Ackes” borde lagt in

följande bild:

 

  

Marin vill att jag skall påminna om att TKoM:s

intressanta småskrifter kommer att finnas, som

vanligt, till försäljning vid Hamnfesten den 18 –

20 juli, i TKoM:s informationstält. Kö kan lämp-

lien ske utmed Wulffs gata. Jfr. även bilder i Akt

1016, 26/5, ur Årsskrift 1991-92, av Cecilia Svensson.

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 


Korparna på Kallskärslid. Akt 1025. Miljöbyte V i Torekov.

Akt 1025                                                                                                   2013-07-05

 

 

Miljöbyte V Torekov

 

 

Gunin, dags igen för ett miljöbyte . . .

– Då gör vi så Lugin att vi står någonstans på Batterivallen

vid hamnen i Torekov och skådar mot öster . . .

– In över hamnplanen . . .

– Precis, och så att vi i blickandets högerhörn . . .

– Södra hörnet . . .

– Precis, ser de tre byggnader som varit med sedan vykorten

började dyka upp, kring sekelskiftet vid 1900 . . .

– Vi nämner byggnaderna efter 1950-talets nomenklatur,

Hamnmagasinet  från 1873, De la Mottes från 1902 och

Wilma Lundins från förr förra seklet . . .

– Som vanligt kör vi bilderna ifrån nutid till dåtid, som en

fortsättning på Akt 1022 . . .

– Och utan kommentarer.

– En, nu, om kyrkan som renoverades 1951 - 52 och fick ny

siluett.

 
 
  

– Sommarens reprismiljöer?

– Får bli andra delar av hamnen, styrt via Akt 814 från den 18/8 2011 . . .

– Som leder till många tidigare hamn-Akter . . .

– Och några senare här: 932, 928, 926, 857, 854.

- Vi skulle kanske påpekat att hamnen byggdes om under  början på 1930-talet

och slutet på 1970-talet..


 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 


Korparna på Kallskärslid. Akt 1024. I Torekov, The Tall tall race . . .

Akt 1024                                                                                                   2013-07-04

 

 

I Torekov The Tall tall race . . .

 

 

Pax här, korparnas högt värderade brevduva.

 

Vi har träffats i många många Akter. Senast i Akt 981.

Dessförinnan i Akter som 974, 973, 874, 867, 844 m fl m fl.

Jag vill bara visa på min förmåga.

Några av korparna var intresserade av att kunna bevaka årets

The Tall Ships Races, vars etapp 1 går från Århus i Danmark

till Helsingfors i Finland.

 

För att fixa till en bra friresa tog jag och Paxe oss till Helsingör.

Vi är ju erkända långflygare med inbyggda kompasser.

Vi visste att en tilltänkt seglare uppehöll sig där som segelturbåt;

den polske tremastade slättoppriggade skonaren Kapitan Borchardt.

 

  

Fartyget byggdes i Holland 1918, så vi bedömde det ok för

de intresserade korparna.

 

Ok var det även för kapten och de övriga 43 i tävlingsteamet.

Starten från Århus är satt till den 4/7, så dessförinnan måste

korparna hämtas upp vid Kallskärslid, Hallands Väderö

 

Den 1 juli dök Kapitanen upp ur dimman och gled fram utmed

Vingaskär.

 

  

Natten till den 2/7 tillbringade skonaren för ankars i Väderö-sundet.

 

 

 

På morgonen var det dags att angöra VitasandHallands Väderö

och möjliggöra för korparna att embarkera med en enkel glidflygning

från Pinus den Höge.

 

  

Tidtabellen tillät fartyget att besöka hamnen i Torekov.

Det var nog inte bara fåfängan att visa hamnen, korparna

var nog intresserade att bunkra bröd från Torekovs tre nya

bageriidkare.

 

Natten förflöt lugnt, flytande i den stilla hamnen, förtöjd i Sund

och kaj.

 

 

 

Tidig morgon och kompasskurs mot Århus.

I Pinus den Höge kommer vi att följa detta race i vårt

kommunikationsrum.

 

De medföljande korparna, Kajak och Marin, får höra av sig

i annan ordning

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se