Korparna på Kallskärslid. Akt 997. Havererande statistik i Torekov

 

Akt 997                                                                                                           2013-03-18

 

 

Havererande statistik i Torekov

 

 – Gunin, havererande statistik, vad är nu detta?

– Jo Lugin, väldigt många av våra Akter under åren har berört

Skjulet vid hamnen i Torekov, vrak och sjöräddning . . .

– Men statistik . . .

– Och sannolikhetslära. Jag har plockat fram uppgifter från vårt

bibliotek på Pinus den Höge, en första 15-årsperiod av haverier . . .

– Skall det handla om kommunalpolitiker . . .

– Om fartyg, naturligtvis. Haverier som lett till vrak. Bjärekusten har

jag begränsat till Hallands Väderö med kringliggande skär samt av

fastlandsdelen från Skaudd och Dagshög i söder till Källran i norr.

samt Västkusten i övrigt från Kullanäsan i söder till norska gränsen i

norr. För att inte stöta mig med Punin har jag gått ner till Domsten

södra sidan om Kullaberg . . .            

– Alltid denne kusin Punin . . .

– Kolla här femtonårsperioden från 1850 fram till och med 1865.

Intressant statistik i sig . . .

 

 

Statistikunderlag för fartygshaverier 1850 – 1864

Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)

Inom (parentes) antal utmed resterande del av

Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)

1850  2 (25)

          L ´Union       14/1 Fransk skonare vid Skaudd

         Ceres             10/2  Svensk brigg vid Väderön

          Anm: Tysk skonert vid Båstad  29/8 Juno

1851  1 (9)

         Wilhelmina Charlotta  22/12  Tyskt fartyg vid Väderön

1852  4 (37)

         Augusta         2/10 Svensk skonert vid Väderön

         Emanuel       2/10 Norsk skonert vid Torekov

         Virgil             2/10 Brittisk brigg vid Torekov

         Robert           9/11 Rysk skonert vid Torekov

                                Anm: Den 2/10 blev totalt 16 fartyg vrak

                                utmed hela Västkusten (SV orkanartad storm)

1853  1 (10)                                                      

         Hoppet          24/8Svensk skonert vid Väderön

          Anm: Ej att förväxla med Hoppet af Länna som

          blev del av Torekovs Sjöfartsmuseum 1932

1854   0 (17)           Anm: 3 av de 17 råkade ut för Kullabergs NO-sida

1855  3 (23)

         Ophelia & Mary  12/5 Brittisk brigg vid Torekov

         Solide                       16/10 Svensk skonert vid Torekov, Skelavik

         Joseph Earle         4/12  Tysk bark vid Väderön

         Anm: Av samtliga 26 blev 12 vrak den 2-5/12

1856  1 (16)

         Lovisa            25/2 Tysk skonert vid Torekov, Källran

1857  0 (11)

1858  2 (13)

         Regina                 27/7 Svensk skonert mellan Ramsjö och Torekov

         Californien     9/11 Svenskslupvid Torekov, Dagshög

1859  0 (9)

1860  2 (24)

         Bolina           4/10 Svensk brigg vid Torekov, efter grund vid Väderön

         Emanuel       4/10 Tysk skonert vid Torekov, Källran

          Anm: Av samtliga 26 blev 11 vrak den 4/10 (västlig storm)

         bl a den tyska koffen Francisca i Skälderviken.

1861  0 (40)            Anm: Av de 40 blev 22 vrak under västlig storm 19/11-26/11

1862  1 (24)

         Stafford         11/5 Brittisk brigg vid Torekov, Källran

1863  0 (45)            Anm: Av de 45 blev 28 vrak den 31/10 (sydvästlig orkan)

1864  1 (16)

         Fogeln           13/2  Svensk jakt vid Torekov, Påarps mal

        

1850 – 1864 Summa 15 år:  18 respektive (319)

Anm: Väderön fick lotsstuga 1844 och fyr 1884. Vingaskär fick fyr 1883.

        

 

. . .  men det går att segla vidare bland statistikens blindskär. Göra statistik

över fartygens typ, galeas, skonert osv, natianalitet och hemmahamn, typ

av last, bärgning, bärgade respektive förolyckade sjömän, haveriorsak som

storm, isskruvning, mina, torped eller myteri. Varför inte fartygsnamn . . . . .

– Namn . . .

– Ja, av de förlista 337 fartygen ovan hette, som helhet eller del i namn,

8 Maria, 4 Anna samt vardera tre av Hoppet, Emanuel, Ceres och Lovisa . . .

– Bra så, men nu?

– Jag tänkte vi noterar som ovan fram till våra dagar . . .

– Du menar femton år till inom femton dagar . . .

– Just så. Blir tiden dryg kan vi rekommendera självstudier i Skjulet.

 

 

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 

Sökord: Torekov, Hallands Väderö, Marintrafik, Vrak, Haveri, Skjulet

 

 

 

                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback