Korparna på Kallskärslid. Akt 912. Torekov - Väderön, gengastur
Akt 912 2012-06-11
Torekov - Hallands Väderö, gengastur
– Kajak, vi skulle fortsätta från föregående Akt . . .
– Marin, ja, om alternativ för färder till Hallands Väderö i tider av
bensinbrist och ransonering, under grepp av krig och is.
– Precis. Segel och rodd i all ära, men ett bra alternativ blev båtmotorer
med gengasdrift. Erik Nilsson hette gengassnillet, som fick fart på, inte
minst, Väderö-trafiken. Först med ”Tora”, sedan med ”Vivan”, båtar han
hade tillsammans med Henry Johansson, från Akt 860 m fl.
– Men en del av de övriga båtarna följde efter, med eller utan hjälp
av Erik ”Cykeldoktorn”, ”Fixaren”, ”Lagaren” Nilsson. Exempelvis
”Neptun”, ”Måsen” och ”Tärnan”.
– Vad är då gengas?
– En nödlösning för folket. En blandning av koloxid och kväve.
Ett nervgift.
– En annan nödlösning, under kristider, från tidigare Akten
var fodercellulosa. Vad är det?
– Foder till djur. Hästar, ok, kreatur, möjligen, grisar, tveksamt.
Från de inmundigande själva: örk! Smaklös ”vattenvälling” om
den inte smaksattes med melass, gröpe eller hösmål, alternativt
löstes upp i skummjölk i stället för vatten. I princip är det halm
eller träcellulosa som ångkokas med natronlut under högt tryck
alternativt en metod med kaustik kalk och vatten.
– Det behövs inte krig för kris. Is räcker.
- ”Varför är det ingen is till punschen . . .” . . .
– Inget skogvaktarboställe med mjölkproduktion och havsis kan
ge följande tidningsnotis.
– Ja, vi har Aktat om folket på Skogvaktarbostället, under svårtiden,
när det ju även fanns folk på fyren, men livsvillkoren var måhända lite
annorlunda.
- Kanske med undantag av isen.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se