Korparna påKallskärslid. Akt 675. Hitchcockdrama i Torekov

Akt 675                                                                2010-06-10

 

Hitchcock-drama i Torekov

 

- Lugin vad tänker du på när du ser denna bild?
- Gunin, jag tänker Hitchcock. Jag vill minnas att vi supportade honom i en film som
hette ”Fåglarna”. Det var 1963.
- Bli inte övermaga. En bild till, vad tänker du då?

- Jag minns ingen måsmedverkan. Tanken är enbar ett obehärskat skrän.
- Inte helt fel. En del folk fick uppleva dessa i Torekov i går.
- Vadan detta spektakel?
- Som du vet bygger måsarna nuförtiden sina bon på husens takpannor, mitt i byn.
När äggen är kläckta ska ungarna så småningom till stranden. Hoppa ner från taken
klarar de fint. Sedan blir det gatlopp till närmsta strand. Det kan bli problematiskt.
De har ju inte ensamrätt till gatorna. Karta och kompass har de inte, så det blir föräld-
rarna som via skrik och skrän får dirigera dem rätt.
- Och även se till att de inte möter illasinnat folk och fä, med eller utan fordon.
- Blir det kris kommer hela släkten till hjälp, som bilden ovan visar, för att försöka
avleda hoten. Vid behov även med behovsvara. Folk tycker det är äckligt och flyr.
Jag följde ett sådant drama i Torekov. Två ungar var på väg utmed Storgatan till
stranden vid Morgondoppsbryggan. Eftersom det fanns folk vid bryggan fick ungarna
order om att svänga av och följa Christopher Barfoths gata mot Batterivallen och
därefter ner för slänten till stranden mellan bryggan och Lotsstugan.









- Blev det en lyckad framkomst?
- Helt klart. Jag var imponerad av föräldrarnas kommandoteknik och skrik.
- Jo, men du minns väl Akt 328 från den 9/7 2007?
- Det var den som berörde Larus den II från Bornholm och hans måsfågelträning i
kommandon vid Dagshög. Dessutom såg jag en kvinna av folket som fick sig till del
en näradödenupplevelse. Hon kom oroande nära en unge. Ett skrik fick henne att titta
uppåt och hon fick en skräcksyn liknande följande bild:

- Tala om ”Hitchcock-Psycho”.
- Det var 1960, när den begav sig.

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback