Korparna på Kallskärslid. Akt 432. En tanke åt Ikaros?

image447


Akt 432                                                                        2008-02-05

  

En tanke åt Ikaros?


- Kajak, det var ett jämmerligt malande kring väderkvarnar i era Akter  419-

420 och 424-425. Skepparslöv, Don Quijote och Spanien hit och dit. Har du

tappat din hembygdskänsla?

- Sugus, alls icke. Jag sände ut Gunin för att kolla in vår egen kommuns

kvarnar. Båstad har tre, Kristianstad blott en.

- Var det för att du misstänkte Nuder-trick även här?

- Alls icke, Sugus. Ren hembygdskänsla. Men å andra sidan blev det lite åt

Nuder-klanen till, likväl, när jag kollade Gunins bilder. En med vingar, en utan

och den tredje med vingbrott.

- Ok, vi har sett skator i samma predikament, efter interna slagsmål. Men vad

har hänt kvarnarna? Kom nu inte dragandes med Don Quijote, inte ens en lokal

variant.

- Får jag föreslå en Ikaros-variant? Han tappade vingarna när han kom för nära

solen. Vaxen som höll vingarna smälte i solvärmen. Låt mig byta ut solskivan

mot vindögat. Kvarnar, som kommit åt för kraftig vind, har upplevt varmgång i

maskineriet och börjat brinna, om vingarna, eller dess segel, inte dessförinnan

har blåst sönder. Observeras bör i denna liknelse att Ikaras far, Daidalos, står

som uppfinnare av seglet, i dess olika former, liksom av Ikaros vingar.

- Orsaken till vinghaveriet hos Boarps Mölla vill jag nog hellre tillskriva Gud-

run, Per eller Tuva. Möjligen i kombination med en allmän ålderdomssvaghet.

- Ålderdomssvaghet? Visserligen som en åldrig klenod, byggd 1776 i Trane-

kärrKullahalvön, nära Jonstorp, kom den via Saxtorp till Boarps golfbana

1932; men där den fick nya vingar på 1990-talet. Det var på uppdrag av

Ludvig Nobel som flyttningen av stubbamöllan kom till stånd och att den reno-

verades 1982. Båstads Golfklubb äger idag denna mölla med dess vingfång på

31 alnar och med ett skrov på i fyrkant 6 x 7 alnar.

- De resterande två väderkvarnarna, typ?

- Typ? Ungdomssnack. Lugn i stormen. Dreja bi, så hörs vi av.

- Ok, jag "fångar en uggla".



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback