Korparna på Kallskärslid. Akt 1078. "Alfreds bod" i Torekov

 

Akt 1078                                                                           2014-03-13

 

 

Alfreds bod” i Torekov

 

 

Lugin, vi ska inte bråka med Marin och Kajak . . .

– Onödigt, i denna Akt ska vi ju bråkar Alfa,

galeasen i Torekov . . .

– Men innan dess, lite mer om skutan . . .

– Hon kom enligt Akt 1077 till Torekov 1913 . . .

– Köptes av bröderna Lundin 1924 . . .

 

 

 

– Motorn, på 15 hk, som Otto Nilsson installerat 1920

bytte Sture och Alfred ut 1931 mot en på 40 hk . . .

– Här och nu kan Akt 1064, den 12/1 2014, om Hamlet från

Bovallstrand med sin motor och haveri på Källran, vara

av intresse . . .

– Sägnen säger att denna Hamlet-motor kom först i Alfa

och sedan i Gerda . . .

– Orsakandes problem för Alfa . . .

– Den större motorn frestade på klinkskrovet så hårt att

åtgärd måste vidtas . . .

– Det blev återbesök hos Gustafsson, som flyttat från Råå

och skapat ett varv i Landskrona . . .

– Här ”sattes Alfa i låda” . . .

– Hon fick ett nytt skrov utanpå det gamla . . .

– Men seglationen begränsades av minrisk i orostid . . .

Alfa blev ofrivilligt upplagd i innerhamnen . . .

 

 

 

Alfred skaffade snipa, byggde ”Nockens” första bod och

började, liksom Sture, i det kustnära fisket . . .

– Tomtarrendekontraktet, tomt nr 9, undertecknades 1936.

 

  

 

– Efter kriget var efterfrågan på skutfrakter begränsad

och Alfas öde blev bråkning vid Ydrehall 1946, synlig

från kupan hemma i Alfreds, hustrun Lisas och sonen

Sven-Eriks villa, några hundra meter bort . . .

 

 

  

– I samma takt som skutfrakterna och fisket minskade

ökade turismen och därmed besökarna till Torekov och

Hallands Väderö . . .

Alfred och Sture, senare även Sven-Erik, engagerade sig

i Väderötrafiken, med de 1947 nyinsatta båtarna Arild och

S:ta Thora . . .

 

  

Alfred var skeppare i Arild, med Sture som support, och med

Henry Johansson eller Sven Paulsson som andreman . . .

– Med S:ta Thora seglade Julius Johansson med sonen Esaias . . .

– ”Alfreds bod” blev en del i väderöbåtarnas verksamhet . . .

– Men 1952 var det slutseglat med ”snabb-båtarna” som ersattes

av Max, känd från Akterna 442 – 430, i februari 2008 . . .

Arild och S:ta Thora såldes till Waxholmsbolaget 1954 . . .

- ”Alfreds bod” sanerades för ge plats för en behövlig

sanitär byggnad för turister och nöjesseglare . . .

– Inventarierna gick på offentlig auktion . . .

- Henry Johansson, Henrik Eneman, han från Gerda-Akten, och

Sven-Erik Lundin tog hand om Max . . .

- Alfred gick i pension . . .

- Sture blev hamnkapten.

 

 

  

– När Max togs ur trafik var Henrik Eneman tillbaka som

murare, Sven-Erik Lundin, utbildad styrman, gick till

tullens och kustbevakningens team i Torekov och Henry

Johansson bejakade campingen i Strandskogen

Max låg en tid efter sista Väderö-året, 1962, i väntan

på ”ett nytt öde” i samma innerhamnskrok som den

där Alfa legat . . .

Max lämnade för Klagshamn 1974 . . . 

– Vi kan kanske tilläga att Otto Nilsson, före Alfa, ägt några

tidigare skutor . . .

– Du menar Blenda, inköpt 1901 och som var med om jul-

stormen 1902 . . .

– Enligt Akt 1060, den 19/12 2013 . . .

– Men klarade sig något så när . . .

– Sålde Blenda till Julius Johansson, han här ovan

med S:ta Thora, och ersatte henne då, 1907, med den

Råå nybyggda galeasen Sylvia.

 

 

 

Akt 1077 och 1078 innehåller material från

familjen Lundins arkiv.

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 I samarbete med

http://marintrafik.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback