Korparna på Kallskärslid. Akt 1066. Dimma och rök gav Torekov vrak.

Akt 1066                                                                                                   2014-01-25

 

Dimma och rök gav Torekov vrak

 

  

Gunin, kriget tog slut men inte fartygsolyckorna . . .

– Sorgligt nog inte, Lugin, vilket vi kan visa i vår statistik,

nu epoken 1946 – 1960 . . .

– Antalet 7 inom vårt statistikområde är dock det lägsta inom

15-årsepokerna . . .

– Vi kan i kommande Akt kanske motivera varför . . .

Förbättringar av fartyg, navigation, sjökort och SSRS . . .

– Vi lägger ut listan . . .

 

Statistikunderlag för fartygshaverier 1946 – 1960

Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)

Delvis havet mellan Kullen och Tylön.

Inom (parentes) antal utmed resterande del av

Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)

 

1946  0 (12)      Närmast en svensk motorskonert (Percy) från Väjern som sprang läck och

                          sjönk i Laholmsbukten den 18/8, 3 nm norr om Hovs Hallar under färd mellan

                                Stevns, Danmark, och Göteborg, lastad med 160 ton lös råkrita.

                         

1947  0 (6)        Närmast en norsk ångare (Goma) från Kristiansund som kantrade och sjönk

                          vid Tylön den 10/9, lastad med 270 kor under resa mellan Aalborg och Gdansk.

                                Besättningen räddades. Fartyget i järn byggdes i England 1873. 1.320 Dw.

                                          

1948  2 (9)       

         Farne       28/9, norsk coaster, från Fredrikshald, förliste genom kantring utanför

         Hallands Väderö under resa mellan Stettin och Lervik med last av kol. 14 personer

         omkom. Skrotbärgning har förekommit. Fartyget byggdes 1943 i EnglandCock,

         Welton & Gemmel i Beverly av stål, storlek 53,8 x 9,0 x 4,1 meter, 540 Brt, 650 Dw,

         som korvetten ”HMS Farne”. Redare: N T Staubo. Crossley 4890 Bhk dieselmotor.

 

         Ingemar 20/11, svensk motorskonare, från Halmstad, grundstötte och sjönk 1 nm

         söder om fyren på Hallands Väderö under resa mellan Aabenraa och Halmstad, lastad

         med 162 ton järnskrot och 2-tons torpedtub på däck. Besättningen, 4 personer, räddade

         sig iland. Motorn, 100 hk Säffle diesel, bärgad. Fartyget byggdes 1907 i Halmstad av ek

         och fur, 88 Nrt, 105 Brt och 170 Dw. Befälhavare: G V Mårtensson.

 

  

1949  0 (3)        Närmast en svensk motorgaleas (Sensy) från Skärhamn, som sjönk 10 nm väster

                          om Tylöns fyr efter kollision med ångaren Westra under färd mellan Menstad och

                                Barsebäck, lastad med 115 ton salpeter. Fartyget byggdes i ek 1882 i England.

 

1950  1 (5)       

         Okänt fartyg, en coaster i järn, sjönk 7 nm NV om Hallands Väderölastad med maka-

                                dam. Fartyget, som kan ha förlist tidigare, är sprängt på djupet 30 m.

 

                          En motorkutter (Anna) av okänd nationalitet förliste av okänd anledning vid Grötvik.

 

1951  1 (5)       

               Evy HD103  27/4, svensk fiskekutter, från Halmstad, sjönk efter kollision med svenska

                            motortankernDagö 6 nm NV om Hallands Väderö. Besättningen, 3 man,

                            räddades av Dagö. Kuttern byggdes 1912 i ek / fur på Orust, Allmage varv.

                            Mått: 13,7 x 5,8 x 2,4 meter, 34 Btn. Motor: 75 hk. Redare: M C Kjellberg.

 

1952  0 (6)        Närmast en svensk motorgaleas (Delfin) som sjönk på Fåmytet vid Varberg.

 

1953  0 (9)        Närmast en svensk coaster (Wira) som gick läck och sjönk utanför Onsala.

 

1954  1 (9)       

 

– Vi tar med denna olycksruta, trots den ligger utanför statistikområdet . . .

– Du menar att Torekovs SSRS-insats gör den intressant . . .  

 

      https://sites.google.com/site/ljungstromare/home/har-seglat-faerdigt/sheherazade
 
  forts 1954

         Karla-Marie 30/10, dansk motorgaleas från Laesö gick i tät dimma på grund vid Dagshög,

         FN 464             söder om Torekov. Fartyget var lastad med 3½ ton levande rödspotta och på

                                resa från Säby vid Fredrikshavn. Besättningen, 2 man, tog sig iland.

                                Galeasen var byggd 1855.

  

 
         

– Vi ser Skjulet här ovan, vi nämnde väl . . .

– Visst, i Akt 1064 att byggnadsminnesförklaringen klarats.

 

1955  0 (11)      Närmast ett antal fartyg utanför Falkenberg och Varberg. Motorgaleasen Majvi

                          och dito Frithiof, motorkuttern John m.fl.

        

1956  1 (5)       

               Herriesburn   23/1, brittisk ångare på 1.699 Dw, vars last på 3000 ton kol, från Skottland

                                 till Köpenhamn, fattade eld utanför Hallands Väderö. Snabbt måste besätt-

                                 ningen, 25 man, lämna fartyget i två livbåtar. De blev bärgade av den danska

                                 tankern Esso Nyborg. Inget SOS till SSRS. Fartyget sjönk kl 04.00. Branden

                                 syntes såväl från Torekov som från fyren på Hallands Väderö.

                                 Fartyget, fd Bifrost (AB Heimdal Göteborg), byggdes 1923.

 

  

1957  1 (6)       

         Croxby     9/10, svensk motorgaleas, från Öckerö, som gick läck och sjönk 10 nm NV

                          om Hallands Väderö, under resa mellan Köpenhamn och Göteborg i barlast.

                          Besättningen, 2 man, räddade i egen livbåt. Fartyget byggdes av ek 1890 i Eng-

                          land, Turner & Leaver i Grimby med mått:22,2 x 5,9 x 2, 9 meter. 31 Nrt, 73 Brt

                          och 110 Dw. Motor: Skandia 2 cylindrig 130 hk. Redare: K J Pettersson.

                         

1958  0 (3)        Närmast: Samtliga (3) förliste i Bohuslän.

 

1959  0 (11)     

 

– Här kommer åter notis . . .

– Utanför vår statistik beroende på vrak och område.

 

 

          En oregistrerad fiskekutter (Diana), från Torekov (?), nyttjad som turbåt, förliste

          (eller sänktes ?) utanför Halmstad. Redare: Carl Andersson. Kuttern byggdes 1911 i ek

            och fur på Ängholmens varv i Göteborg. Mått: 14,6 x 4,8 x 1,8 meter. 12,8 Nrt. Avance-

            motor på 35 hk.

 

En dansk Skive-coaster (Tök), gick den 20/11 under nödbogsering mot Halmstad,

av Torekovs livräddningskryssare Bernhard Ingelsson, läck och sjönk ~ 4½ nm från

Tylön. Tök var på resa mellan StorugnsGotland och Halden med 450 ton kalksten

när hon började läckta vatten i maskinrummet och signalerade nöd. Besättningen (6 män, 2 kvinnor och en 4-årig pojke) räddades över i livräddningskryssaren somåter-

gick till Torekov, befälhavarevar Ernst Nilsson. Tök byggdes i stål 1923 i Tyskland, Pommernwerft i Swinemünde. Mått: 39,6 x 7,5 x 3,3 meter. 158 Nrt, 299 Brt och 450 Dw.

Motor: 4 cylindrig  Klöckner-Humboldt- Deutzdielel på 360 hk.

               Vraket efter Tök har varit föremål för skrottagning.

 

  

1960  0 (4)        Närmast en svensk motorgaleas (Anna) som sjönk 1½ nm V om Grötvik vid Halmstad.

 

 

   Statistik kring 1946 – 1960 Summa 15 år: 7  respektive (104) vrak = 111  förlista fartyg.

              

               De 111 fartygens typer: 10 ångare, 44 motorgaleaser, 9 motorjakter, 5 motorskonare, 1 skonert,

               och 3 motorskonerter, 22 fiskekuttrar, 9 coastler, 5 pråmfartyg, 1 tankbåt, 1 taxibåt och 1 Ponton

               Av de 110 fartygen var 88 svenska, 1 tysk, 8 norska, 5 danska, 2 finska,

               2 från Costa Rica, 1 estländare, 1 brittisk och 2 av okänd nationalitet.

               Av de 7 fartygen var 3 svenska, 1 norsk, 1 dansk, 1 brittisk och 1 av okänd nationalitet.

 

        – Nästa period bortom rök och dimma . . .

        – Blir 1961 – 1975.

        – Vi syns om möjligheten finns.

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback