Korparna på Kallskärslid. Akt 1072. Kärt barn har många namn, även i Torekov.

 
 

Akt 1072                                                                           2014-02-21

 

 

Kärt barn har många namn, även i Torekov.

 

 

Kajak, det gäller ting från förra Akten, någonting med eget namn,

identifierbart via signaler och via sinnen . . .

– Någonting, Marin, som kan transportera personer eller gods över vatten . . .

Skall vi, efter dopet, möta signalerna och tänja på sinnet . . .

– Signaler kan vara myndighets- eller säkerhetskrav, PR eller flärd . . .

– Strängare för större fartyg, som vi kallar skepp, med längd över

12 meter och bredd över 4 meter, än för mindre fartyg, som vi kallar

för båtar. Fartyg är enkelt uttryckt skepp och båtar . . .

 

 "Svej" = svaj (dialektalt)
 

– Men det finns språkliga undantag som exempelvis tank- och U-båtar . . .

– Men skalförändringar påverkar inte, tänk flask- eller votivskepp . . .

– Minns Akter som 422 – 423 i januari 2008, även Akt 890 . . .

– Fartyg kan även vara svävare och hydroplan och liknande farkoster . . .

– Minns Akter som 978, 980 och 985 i januari 2013 . . .

– Var i den matris och tabell, som jag anar du är på väg att strukturera,

placerar du in ”flygande Holländaren” från Akt 107, den 29/6 2006 . . .

 

  

– Skall vi börja med det som ligger hjärtat närmast, fartygets namn . . . .

– Som vi upplevde i förra Akten har fartyg oftast namn som folk . . .

Agda, Albin, Alfa, Alma, Amanda, Anton, Augusta, Avance . . .

– Fartyg är ju, oavsett d0pnamn, vare sig han eller hen, enbart hon . .

– Vanligast är nog kvinnonamn eller neutrala, som Ocean . . .

– Tittar vi på vrakstatistiken från Akt 1070, 6/2 14, och de 1530

haveristerna, så är namn som Anna, Ida, Svea, Saga, Ellen, Hilda,

och Ingeborg, helt dominerande . . .

– Bland de manliga namnen är de frekventa Carl, Axel och Thor . . .

De könsneutrala är vanligtvis unika, ingen klar dominans . . .

– Baltic, Porfyr, Exellent, Falken, Svanen, Fågeln, Brilliant . . .

– En snabbtitt i senare års skeppslistor ger andra dominerande

kvinnonamn, som Jenny, Marina, Linda, Linnéa, Eva . . .

– Saga står sig, fågelnamn, som Falken och Svanen, ökar . . .

– Men de könsneutrala och unika ökar mest . . .

Sveriges maritima index 2012 redovisar 580 svenskägda fartyg på

över 100 BRT, från Aegean Breeze till Östrand, alla med olika unika namn.

– Lika viktigt som namnbrädet, eller namnmålning direkt på skrovet,

är informationen om hemmahamn . . .

 

 

– Som inte alltid är samma som hemort, rederiets hemvist. Det har

funnits skepp med hemort i Hov och V. Karup, som saknar hamn . . .

– Hemmahamn kan ha varit Norre Bro (Segelstorp), Kattvik, Båstad,

Torekov, Ramsjöstrand, Grytehamn (nu Lervik), Skepparkroken,

Kullen (Jonstorp, Arild, Mölle, Nyhamnsläge) . . .

– Rund Bjärekusten fanns utlastningsplatser för krossad sten, makadam,

men dessa platser, Bäckebro, Dagshög, Innäset m fl, var inte hamnar.

 

 

 

– Som bland folket är inte namn och boende det allena saliggörande . . .

Du syftar på personnummer och andra typer av registreringar . . .

Även fartyg är begåvade med viktiga identitetsbeteckningar . . .

När vi talar om fartygs namn kan vi syfta antingen på det ena

eller på något av det andra, kombinationer kan förekomma . . .

Typ ”91:an Karlsson”, ”91:n” säger mer än ”Karlsson” . . . .

– På ett fartyg kan vi finna ”tullens registreringsnummer eller dist-

riktsbeteckning”, ”signal” (bokstäver, koder, signalflaggor), ”rederi-

symboler (logotyper, fanor)”, ”IMO = FN:s registreringsnummer”,

”nationsflagga” (handelsflagga), ”segelbåtars klassbeteckningar”

(vanligtvis på seglet)” och ytterligare varianter på symboler.

 

 

  

Ett IMO-nummer ska finnas för alla fartyg med en bruttodräktighet av 100 eller mer, med

undantag för fiske-, fritids- och örlogsfartyg. IMO-numret är unikt för varje fartyg och följer

fartyget under dess hela livstid. Ett IMO-nummer ska finnas för alla "seagoing" (havsgående)

"self-propelled" (med eget framdrivningsmaskineri) fartyg med en bruttodräktighet av 100 eller

mer, med undantag för fiske-, fritids- och örlogsfartyg. IMO-numret ska finnas tydligt utmärkt

på själva fartyget, både på utsidan och insidan.

 

Maritime Mobile Service Identifier (MMSI) är ett nummer som identifierar fartyget vid kommu-

nikation. MMSI består av nio siffror och för svenska fartyg börjar det med 265 eller 266.

Alla fartyg som har Digital Selective Call (DSC), programmeras med fartyget MMSI, så att det

kan identifieras. Fartygets MMSI används också i AIS och i EPIRB. PTS tilldelar MMSI i sam-

band med tillståndsgivning. Normalt följer MMSI med fartyget i samband med försäljning. Det är

mycket viktigt att två fartyg inte använder samma MMSI.

 
 

– Som exempelvis statsägda fartyg som har sina specifika signaler,

vanligtvis på stäven, som Kustbevakningens Amfitrite med 001 samt

andra fartyg från Akt 857, den 12/12 2011, som Tv 230, 201, 103, och

Marinens K 24 (korvetten Sundsvall) m fl. Jfr Marinens ”800-båtar” i

Akt 764, den 7/2 2007.

 

 -  Under 1800-talets senare del, och framåt i tiden, visade de större

seglande skeppen sin identitet via fyra flaggor vertikalt i riggen . . .

– Vi ser Hoppet af Lännas i Akt 215, den 1/7 2007 . . .

– Liksom Rolf af Halmstad i Akt 223, den 7/2 2007 . . .

– När det gäller IMO id-nummer kan jag avslöja att Sund har 8008424

och Rescue Gripen har MMSI 265568080 . . .

 – Vi talade om flaggor och flärd, flaggspel är nationsflaggan hissad

eller fäst på en stång i fartygets akter, enligt regler för flaggbruk . . .

– Medan flärd är så kallad ”flaggning över topp”, med signalflaggor i

bestämd ordning, som sker vid vissa högtidliga tillfällen . . .

Rescue Gripen gör det i Torekovs hamn i Akt 214, den 30/1 2007.

 

  

– Som Najaden i Halmstad enligt Akt 340, den 26/7 2007 . . .

– Kallas även ”stor flaggning”, och kan ske som ”regnbågsvariant”.

– Signalflaggor visas på Sjöfartsmuseet i Torekov i Akt 668, den

20/5 2010. Ett komplett ställ omfattar 40 flaggor.

– Det finns ytterligare tillfällen för flaggning, flagga i schau för att

signalera nöd, helt vit flagga, parlamentärflagg, för att visa på vilja

att fredsförhanda under sjöstrid, besöksflaggning vid utomlandsbesök

och . . .

 

– Minns du ”blocköverskridandet” och SAOL i Akt 1065, den

18/1 2014, och som fortfarande verkar gäller i vår foderhäck . . .

– Vi måste således bryta för ett angeläget inlägg från Sugus, Marun och

Moster Ella . . .

– Viktigt, vi får inte störa våra matmammor . . .

– Det här kan ju verka rumphugget . . .

– Ingen risk, det ordet är också struket ur SAOL . . .

– Begråtansvärt . . .

– Alls icke, även det ordet är ute . . .

– Kan vi bli påstådda bisitta soffloksmentalitet . . .

– Kan vara positivt, men ordet är utraderat.

– Men vi kommer igen . .

– Om vi inte blir strukna.

– Hoppas ni känner igen oss.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback