Korparna på Kallskärslid. Akt 1039. Höstrapsodi I i Torekov

Akt 1039                                                                                                   2013-09-26

 

Höstrapsodi I i Torekov.

 

Marun, vad sägs om lite miljöbyte . . .

–Sugus, det är ju det som dina söner sysslar med . . .

– Det är den miljön jag vill byta ut mot en mer naturnära, att vi

anknyter till årstiden och låter bytet vara antingen Torekov

eller Hallands Väderö . . .

– En typ av kamp, en tävling. Taget. Jag talar för Väderön . . .

– Då tar jag Torekov med omgivning . . .

– Och det gäller höstanknytning . . .

– Ja, hösten har, efter en ovanligt fin sommar, nu börjat att dra in . . .

– Vi får se vad sommarens värme och torka ställt till med . . .

Väderön och Torekov har i sommar haft fler soltimmar än på länge . . .

– I kamp med 2006, den 2/8 i år var vi snudd på 32 grader . . .

– Kampen är i gång, med enbart egna nytagna bilder,  här ett 6 tal i svanfamilj

Synar du?

– Ja, med ett heligt sjutal.

 

 

– Jag får väl skylla på att vi haft mård på Väderön. Jag drar i högen

inom växtvärlden. Kan du straffa en hög och vackert blommande benved,

en Euonnymus europaeus?

 

  

– Nej, men med tanke på den annalkande vintern med en vacker

hög björkved.

– Du är straffad med tanke på de många björk-Akter vi haft från Ön.

– Då drar jag ur faunaflocken ett kort med starar . . .

– Nåja, femtio starar är fler än två, så det hjälper inte att du väger in

några andra arter. Men med tanke på tidigare star-Akter, låt oss säga remi.

- Ok, de är snart på väg söderut.

 
– Nu kan det hetta till. Jag ger dig en knippe vackra näckrosor . . .

– Jag svarar med en rödmire . . .

 

– Skämtar du? En liten rödmire, eller som Urun skulle ha sagt,

en rödarv, mot mina ståtliga näckrosor . . .

– Tänk på litteraturhjälten Röda Nejlikan, det var en rödmire han

hade som symbol och signum . . .

– Ok, med min lilla H C Andersen-flicka, Tummelisa, ser jag mig slagen.

Jag kunde naturligtvis ha dragit till med impressionisten Claude Mone och

hans Giverney med Näckrosdammen . . .

– Ok, 2½ för Ön mot 1½ för Torekov . . .

– Kampen går vidare i kommande Akter.

 
  

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback