Korparna på Kallskärslid. Akt 1038. Miljöbyte XIII i Torekov.

Akt 1038                                                                                                   2013-09-18

 

 

Miljöbyte XIII i Torekov.

 

Lugin, minns du vad som saknas . . .

– Gunin, va´sa?

Helt rätt, Wasa . . .

 

  

. . .  vi har ju vant oss vid att se henne på plats i hamnen sedan 1947,

när den genuine torekovsprofilen Carl Johan Kjellberg (1903-1989)

köpte dit henne från Råå.

Carl Johan och Wasa finns det mycket intressant och roligt att läsa

om i Olle Rencks bok ”Torekovbornas Väderötrafik” . . .

– Boken från bl.a. Akt 736, den 24/11 2010 . . .

Wasa byggdes på Råå 1905 som kvass, d.v.s. med fisksump och

perforerad botten . . .

Mätte18 bruttoton och 13 m lång . . .

– Fiskade fisk vintertid och skrot sommartid . . .

– Fram till 1960 då Carl Johan satte in henne i Väderötrafiken,

fram till 1988. . .

– Men vanans makt kräver henne i miljön . . .

 

 
 
– Fusk du. Även om både Wasa och Britta understundom var Halmstad-

registrerade, så är HD 130 sannolikt Britta . . .

– Kanske på grund av skarven mellan Carl Johans båtar Vesta och Wasa . . .

– Men vi är vana vid att Wasa dyker upp . . .

– Och ner . . .

– Här upp i 10-års cykel . . .

 


– Här nedan ner . . .

– I ?

– Vi får avvakta till 2023 . . .

– I många andra roller har vi sett Wasa i många andra Akter.

– En rolig episod ur Rencks bok, beaktande bilden ovan, är att

Carl Johan tätade sumpen i Wasa med motiveringen att”en

västkustfiskare inte är van att segla med hål i botten”.

 

  

– Kommer hon på nytt att resa sig för att lägga sig i?

– Av hennes profil att döma, ja.

– Åter i diket?

– Möjligen som orkesterdike.

– Vi kommer åter?

– Med eller utan till musik.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback