Korparna på Kallskärslid. Akt 951. Omvänd ordning i Torekov.

Akt 951                                                                          2012-09-30

 

Omvänd ordning i Torekov

 

Strix här.

 

Ni vet, korrigeringsugglan.

Vad jag är ute efter? Gunin? Nej, han är bortfaren.

Det gäller ett folkets talesätt när hösten närmar sig vinter.

Sommartid övergår till vintertid.

För att folk, vilka som regel har dåligt minne, skall minnas

hur klockan skall vridas, fram eller tillbaka en timme, har någon

klantskalle blandat in inventarier av varierat slag. Exempelvis att

ställa fram nya fina trädgårdsmöbler och klockan på våren och på

hösten ställa tillbaka klockan och nu nästintill kasserbara möbler.

Varför inte bara ställa klockan mot sommaren, vår som höst.

Strunt i vilket, vi lever efter solen, året runt.

I Torekov kan detta med tingens ordning, fram och åter, bli fel.

Ett exempel är den stege som används när Sjöfartsmuseets mast

skall riggas av på hösten. Den tas fram på hösten inför detta arbete.

 

Jag kan visa detta i en bildsvit. På grund av vinden, 8 m/s SW – W,

hörde jag inte befälsföringen. Jag måste gissa.

 

 

  

1.Fatta stegen gemensamt, samtidigt. Fast grepp.

2. Lyft ut och ner.

3. Fatta att ni skall fatta grep. så ni kan göra helt om.

4. Utmärkt. Framåt i stegens riktning.

 

5. Se upp för snubbelstenar och fallgropar

6. Vänd inte för tidigt så ni knuffar omkull skjulet!

     Ni skall lyfta, inte hänga på stegen, i stegen

7. Se upp för rattfyllon och hämningslösa cyklister

 

 

  

8. Åter riktning i stegens riktning. Klart för greppbyte.

9.Halt, stoppa stegen. Lågt grepp. Sätt ner stegen.

10. Separera. Klart för förlängning. Klart för resning . . .

Jag måste bryta här. Jag såg dessvärre att två koltrastungar

från sommarens siste kull inte fått leva vidare. Jag tyckte att

jag skulle ta hand om kvarlevorna.

 

  

Jag får återkomma till stegen och dess resning mm om tiden så

medger.

 

Om intresset kan jag förmedla att en guding vid Batterivallens

strand var mer imponerad av två fiskare utanför Bruneskär än

av fyra personer som bar på en lättmetallstege.

 

 

 

En korrigering kan jag göra. När Pax och Paxe i Akt 791,

den 1/6 2011, refererade till riggningen, stege fram, så

virrade han till det med märsen och esselhuvudet . . .

 

Vad sa du Strixa? Sa jag stege fram på våren? Självklart.

Vadå, togs fram både vår och höst. Än sen då.

Vadå, sattes tillbaka?

Vi får väl se, det blir inte vintertid förrän om en månad.

Museifolket gör ju ett fantastiskt arbete.

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback