Korparna på Kallskärslid. Akt 939. Torekov via Henriks flaska.

Akt 939                                                                          2012-09-03

 

Torekov via Henriks flaska

 

Lugar, du förstår en moders ängslan.

Sugus, förvisso. Även jag minns Akter som 682 och 796 . . .

Båda var i juni, 2010 respektive 2011. Det är den tid nu . . .

– Jag vet vad du syftar på. Det jäser av björnbär och äpple . . .

– Värre är resterna, halvtomma och halvfulla spritflaskor som

turisterna lämnat kvar på picknickplatserna eller som flyter

iland till tångävjorna . . .

– Men . . .

– Jag såg din färd mot Torekov, något vinglig . . .

 

 

– Jag brukar från Ravnahult flyga mot kyrkan i Torekov över

Henriks flaska. Jag känner lite för Henrik; denne . . .

– Skepparen Johan Henrik Petersson, som levde i Torekov från

1772 till 1834 . . .

– Ja, han låg och fiskade här och inmundigade samtidigt sin med-

havda matsäck . . .

 

 
 Anm: Alternativa kartor i Akter som 691-693 skall vara Augusti 2010

 

. . .  som bestod av stekt sill, bröd och brännvin . . .

– Jag visste det skulle komma . . .

– Ja, sillen åt han på sedvanligt sätt. Startade med stjärten

och åt sig mot huvudet under samtidigt drickande . . .

– Jag vet. Kommen fram till huvudet åkte det i havet och

benen i övrigt silades ut mellan tandgluggarna. Usch, på-

minner om Strixas spybollar. Och du känner sympati?

– Ja, när han slängde fel, brännvinsflaskan i stället för

sillahuvudet.

– Din färd då?

– Det ligger ju en stor ”kork” mitt i flaskhalsen . . .

 

 

 

– Det är en stor sten . . .

– Var inte så säker. När jag närmade mig Flaskan blev ljuset

lite konstigt och ”korken” flöt plötsligt mot vänstersidan för att

sedan . . .

 


  

 . . .  under ny ljusväxling snabbt flyta mot högersidan.

 

 
 

 

– Du måste nog . . .

– Inte alls. Jag blev lite rädd och vände. Då såg jag att

”korken” åter fanns på vänstersidan . . .

Lugar, lyssna på mig, detta är allvarligt.

 

 

  

– Säg inte en vit vecka mitt i tider för kräftor och hummer.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback