Korparna på Kallskärslid. Akt 961.

 

Akt 961                                                                   2012-10-30

  

Påverkan från Torekov

 

– Hej, Punin här. Kusinen från Stenshuvud, ni vet.

 

Just hemkommen från kontinentalresan. Även de övriga

korparna är på väg hem för julfirande, Gunin, Lugin, Fugin,

Funin och resten av gänget. Till Hovs Hallar, Kullen, Vånga

och Hallands Väderö.

 

Senast var jag i Akt 918, den 30 juni i somras.

Vad vill jag nu?

Egentligen ingenting annan än meddelandet om att jag åter

är på plats inom mitt ansvarsområde. Kanske för lite råd och

tröst med anledning av vad jag har läst i några av höstens Akter.

 

Exempelvis detta med vildäpplen på Hallands Väderö.

Delar av Österlen har samma problem eller resurs. Ett sätt att

förenkla hanteringen kan vara att lämna risiga träd . . .

 

 

 . . . och anamma vår metod, förfinad i Kivik, att förädla

träden till obeliskstammar med rikhaltiga och lättplockade

skördar. Vi är på väg mot olika sorter på sidorna, där gren-

och kvistgallringar  aldrig blir aktuella.

 

  

Det är lätt att fixa äppelvin. Framför entrén till  Spritan i Åhus

står en lämplig apparat för jäsning. Fri att låna.

 

 

 

I kustorterna pågår julpyssel redan. Folk slår in sina

julklappar med möda och omsorg. Tomten ser ut att

få det slitsamt. Tala om julstämning i hamnarna.

 

 

 

 

– Om det kan vara till tröst kan jag meddela att skarvarna

även på denna sidan av jorden vitmenar sina stenar.

 

 

 

Om Login och Logut i jakten på S:ta Thora-liknande stenar

runt Bjäre-kustens allmänningar, som i Akt 944, saknar objekt

så är de mer än hjärtligt välkomna till Skånes ostsida.

 

Vi hörs.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback