Korparna på Kallskärslid. Akt 957. Vad till sill i Torekov.

Akt 957                                                                   2012-10-14

 

 

Vad till sill i Torekov

 

– Kajak, om jag visar dig denna bild, vad säger du då?

 

 

- Jo du Marin, du kommer förmodligen med fler av dina bilder

och vill lura mig på villovägar . . .

- ”Lägga så att säga salt på sillen” menar du . . .

- Sill, jag vågar slå vad om att du försöker strypa mig. Rubriken

”Vad till sill” är virrig. Vad är ett fiskredskap men även ett tilltuggs-

komplement . . .

- Tilltugg . . .

- Jag tror du är ute efter en variant till tyskelevernas: ”Sind der hering

den Ostsee grösser als der Nordsee” . . .

- Fel, men kanske rätt. Mina bilder visar sillfångster utanför Torekov

införda vid varierande tidpunkter och av olika fiskare . . .

- Och nu vill du att jag skall döma?

- Fel, men kanske rätt. Jag visar bilderna och anger efteråt namn i ABC-

ordning. Sedan skall du ange rätt namn.

 

 

  

– Kom igen då . . .

Anderson, Berggren, Holm, Holmberg, HoImgren, Ivarsson, Johansson, Johnsson,

Kilian, Kjellberg, Larsson, Lundin, Nilson, Persson, Paulsson, Pettersson och Svärd.

Medan du tänker får de betrakta ytterligare en nostalgisk bild.

 

  

- Om jag känner dig rätt, till vilken sillrätt det vara må,

för att du skall må, så tänker du Anderson.

 

 

 ALL BERÖRING MED ALKOHOL KAN ORSAKA SKADA

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback