Korparna på Kallskärslid. Akt 907. Folkhumor i Torekov.

Akt 907                                                             2012-05-23

 

 

Folklig humor i Torekov

 

Hej, Fringilla här.

 

Fringilla, vem då, undrar ni. Oaktat att jag medverkat i många Akter.

Coelebs? Nej, inte det heller. Knut då? Ja, där föll polletten.

Bofinken.

Vad vill jag då, här och nu undrar ni?

Humor i Torekov.

 

 

 

Världens roligaste historia bland folket i Torekov bygger på fåglar

Fyra arter. Duva, Gök, Stare och Mes.

Och några tättliggande villor. Liknande Bläsinge-raden.

Ett telegrambud, ja sådana fanns även i Torekov på sin tid, knackade

på första villans första dörr. Ut tittade ett yrvaket fruntimmer. Ja sådana

fanns även i Torekov på den tiden.

Telegrambudet från Christoffer Barfohtsgatan, Telegrafen låg där, undrade

försynt om det bodde någon herr Dufva innanför dörren.

”Förvisso inte” svarade fruntimret, nu mer irriterat än yrvaket, ”sådan

knäppgök betackar jag mig för. Men fem dörrar bort bor en riktig mes

som heter Stahre”.

 

Inte särdeles roligt om jag får säja så. Alla f och h till trots.

Nej, det skall till en bofink för att det skall bli roligt.

Och en närsynt sådan. Lämpligen vid namn Knut.

Därtill behövs en Eva Rydberg, en gräbba.

 

Vill ni ha underhållning med bofinkar, närsynta eller inte,

kommer här lämpliga Akter med månad och årtal. En bofink,

Knut, var med redan i II:a Akten (12/05). Vi har varit med både från

Schweiz och Bornholm.

 

153 (10/06), 265 (4/07), 308 (6/07), 321 (7/07), 358 (9/07), 411 (1/08),

506 (11/08), 526 (1/09), 528 (2/09) och 904 (5/12).

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback