Korparna på Kallskärslid. Akt 887. Torekov, med reell rätt till rätt

Akt 887                                                            2012-03-15

 

 

Torekov, med reell rätt till rätt

 

 

Hej, Moster Ella här, ja ni vet.

.

Jag hade en egen Akt den 26/7 2011. Det var Akt 806 om mat.

Ja, rent utav om frossa. I den Akten fick du också veta varför jag kallas

för Moster Ella och en hel del om andra Akter jag varit matglad i.

 

Jag avslöjade då inte mitt rätta namn som är Kulinar, men väl att jag är

mer än fantastisk på rätter som musselsoppa.

 

Musslor är, som hänvisade Akter visar, ofta lätt att komma över. Trist var det

när Andersson i Akt 543, den 31/3 2009, fick korgen vad avser musselodling.

 

Men nu ser vi att hamnomsorgspersonalen odlar musslor mitt inne i hamnen.

Det är bara att tacka och rensa av.

 

 

 

 

 

Till synes en betryggande tillgång på musslor.

Betydligt svårare är det för vännen Punin på östsidan, Stenshuvudkorpen

Det var helt barskrapat, ända upp till Åhus

 

 

 

 

Nu har jag möjlighet att reta honom med ett nytt recept, när han

inga musslor har. Bör uppskattas av kusinerna här på västsidan, som

gärna tetas med honom. Ett tidigare recept finns i Akt 356.

 

Punin, om du haft 1 kg musslor, behandlade enligt Akt 356, kunde du

göra på följande sätt:

 

Skär bort roten på en pak choy och fräs den med olivolja tillsammans

med två finkackade vitlöksklyftor och en dito ½ röd chilli, hastigt i en

stor kastrull.

 

I med musslorna och 1 dl torrt vitt vin samt 3 dl kokosgrädde, 4 limeblad,

5 cm skalad och finriven ingefära, rivet skal och pressad saft från 2 lime.

Rör om och koka i 3 minuter och 45 sekunder.

 

Smaka av musselspadet med salt och strö över hackad koriander.

 

Servera med surdegsbröd, påringlad med olivolja, som rostats i ugn, 225

grader, och därefter gnidits med vitlöksklyfta och flingsalt.

Pak choy? Jo, det är på kantonesiska en ”vit grönsak”, en underart till kål,

släkt med kinesiskt kål. Kan även ses som ”pak tsoi”.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback