Korparna på Kallskärslid. Akt 909. Smällen utanför Torekov.

Akt 909                                                             2012-06-06

 

 

Smällen utanför Torekov

 

 

Hej, Urus här.

 

Skönt att åter kunna höra folket sjunga nationalsången ”Du gamla du fria”

den 6 juni. Det är inte så att folket varit förhindrade att sjunga. Nej, det är

jag som varit lite lomhörd. Men just idag, på nationaldagen för folket, upp-

levde jag tystnaden som mindre störande, om jag får säga så. Tystnaden är

vanligtvis en bristvara, men fågelsång är ofta ljuvlig, liksom folkets, ibland.

 

Mitt hitintillsvarande funktionshinder vad gäller god hörsel beror på en hän-

delse i april 1942, en smäll för över 70 år sedan.

 

 

 

Jag kanske inte skall besvära med en minsmäll en sådan dag som idag.

Men det var så att det flöt en mina norr om fyren på Hallands Väderö.

Liknande den som finns att åse på Batterivallen i Torekov, som synts i

ett antal Akter.

 

 

 

Minan blev oskadliggjord genom sprängning.

 

 

 

Vilken dj-a smäll. Jag befann mig på Ravnahult och upplevde den

som om både förstånd och hörsel flög sin kos.

 

Men idag känns de bättre. På nationaldagen. Hoppas vi slipper

minor i all framtid.

 

Lorentz Wargren, skogvaktaren på Väderön under krigsåren, som

förekommer i Akter som 656, 657 och 772, berättar i ett brev om just

den smällen. Brevet finns att läsa i boken ”Lilla dårfink”, sidan 106 i

brevet daterat 19/4 1942, boken som finns omtalad i Akt 842, från den

21/1 2011.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback