Korparna på Kallskärdslid. Akt 868. "Cha-Cha" dansade vidare i Torekov.

Akt 868                                                              2012-01-15

 

”Cha-Cha” dansade vidare i Torekov

 

Hej, här har ni mig åter igen, Övervakningskameran

 

Jag ogillar allt dösnack, som jag sa i Akt 866, om snöbrist.

Jag vill bara sticka emellan med ett nytt tyckande.

Jag tycker visserligen senhöstens stormar, ”Berith”, ”Dagmar

och julhelgens ”Emil” gav ett skummande snöliknande landskap.

Men bedrägligt kort.

Ett äkta snölandskap, som ofta förekom under förvintern 2011,

se Akter som 746 - 763, påvisar detta påstående, påtagligt.
Pågick i månader.

Jag vill visa på några tidigare visade objekt, som kommit i nytt

blickfång på grund av stormandet. Efter snö kommer tö, men

blickfången visar upp sig i samma läge som i tidigare snöfritt läge.

 

 Här har stormarna ruskat om såväl stock som sten.

 

 

När snön smält undan står den orubbat kvar, den kända pråmvinschen

från Akter som 757, 270, 268 0ch 259. Möjligen, genom rostfällning, minskat i

volym och vikt. Det påstås att objektet nyttjas av Nordvästskånska Korro-

sionsinstitutet. Vinschen vägs varje år, 1 april, och med utgångspunkt från

värdet, vis á vi tidigare värde, kan man räkna ut havsvindens salthalt.

Viktigt att känna till.

Men stormarna rubbar.

 

 

 

Bilden från 2007 känns igen från Akt 599. Här befinner sig ”Cha-Cha

och vinschen på samma nivå över havet.

 

 




Samma från kontrariktningen. Vinschen stadigt på sitt fundament.



 

 

Här ser vi hur stormarna mellan övre och undre bilden flyttat

Cha-Cha”  högre upp. På samma sätt vinschens fundament,

medan vinschen snarare har glidit ner en bit, vilket syns bättre

på följande bilder.

 

 

 

Ja, vad då då, undrar ni?

Om vinschen vägs med en fjädervåg så vet ni att tyngden avtar med

höjden över jordytan. Indirekt kan detta kunna komma att upplevas

som om den saltfriska luften i Torekov är oroande instabil. 

 

 

  

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback