Korparna på Kallskärslid. Akt 880. Djup insikt i Torekov.
Akt 880 2012-02-22
Djup insikt i Torekov
– Strixa, skall vi ta chansen att komplettera . . .
– Strix, du menar nu när korparna åter står inför ett vägval . . .
– Precis, det gäller att gripa tillfället i luften. Men det blir nog
i stället att gå till botten med någonting . . .
– Har du lodat efter något . . .
– Jo, i Akt 856 finns en kommentar vid en båt, ”Mätningsbåt” . . .
– Jo, det går att undra över detta . . .
– Vi gör det här och nu. Börjar med kunskapens moder, att
repetera. En bild i da capo och några därtill.
– Siffran ”53” säger kanske inte alla allt . . .
– Att det förmodligen är en pensionerad sidobåt till ett sjömätningsfartyg.
– Vi visar några bilder med inlagd text om hur dessa sidobåtar har
gjort nytta för sjöfarten runt vår kuster och i världshaven.
– Nu förstår jag att ett större antal sidobåtar blivit mer eller mindre
”civila” rund om i våra hamnar när parallellodningen ersatts med mera
förfinade elektroniska mätmetoder som ramning och multibeamekolod,
som utförs direkt från moderfartygen.
– En sidobåt till Torekov . . .
– Ja, nu är det upp till var och en efter intresse att forska vidare
i det intressanta ämnet ”sjömätning”, i nuet, historiskt och vad
som sker i framtiden . . .
– Många fina båtar blir det möte med, Svalan, Rota, Ran, Falken,
Tärnan, Ejdern, Petter Gedda, Svensksund, Måsen, Svärtan, Gisslan,
Viggen, Lagaren, Anden, Anders Bure, Ale och Jacob Hägg samt olika
ledar- och rambåtar. Från 1867 till våra dagar.
– Vi återkommer med nya kompletteringar . . .
– Oavsett vad korparna tycker.
- Källa: Lars Malmquist "Bland grynnor och elektroner" ISBN 91-86502-13-1.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se