Korparna på Kallskärslid. Akt 880. Djup insikt i Torekov.

Akt 880                                                            2012-02-22

 

Djup insikt i Torekov

 

 

Strixa, skall vi ta chansen att komplettera . . .

Strix, du menar nu när korparna åter står inför ett vägval . . .

– Precis, det gäller att gripa tillfället i luften. Men det blir nog

i stället att gå till botten med någonting . . .

– Har du lodat efter något . . .

– Jo, i Akt 856 finns en kommentar vid en båt, ”Mätningsbåt” . . .

– Jo, det går att undra över detta . . .

– Vi gör det här och nu. Börjar med kunskapens moder, att

repetera. En bild i da capo och några därtill.

 

 

 

 

  

– Siffran ”53” säger kanske inte alla allt . . .

– Att det förmodligen är en pensionerad sidobåt till ett sjömätningsfartyg.

– Vi visar några bilder med inlagd text om hur dessa sidobåtar har

gjort nytta för sjöfarten runt vår kuster och i världshaven.

 

 

 

 

  

– Nu förstår jag att ett större antal sidobåtar blivit mer eller mindre

”civila” rund om i våra hamnar när parallellodningen ersatts med mera

förfinade elektroniska mätmetoder som ramning och multibeamekolod,

som utförs direkt från moderfartygen.

 

 

 

– En sidobåt till Torekov . . .

– Ja, nu är det upp till var och en efter intresse att forska vidare

i det intressanta ämnet ”sjömätning”, i nuet, historiskt och vad

som sker i framtiden . . .

– Många fina båtar blir det möte med, Svalan, Rota, Ran, Falken,

Tärnan, Ejdern, Petter Gedda, Svensksund, Måsen, Svärtan, Gisslan,

Viggen, Lagaren, Anden, Anders Bure, Ale och Jacob Hägg samt olika

ledar- och rambåtar. Från 1867 till våra dagar.

– Vi återkommer med nya kompletteringar . . .

– Oavsett vad korparna tycker.

- Källa: Lars Malmquist "Bland grynnor och elektroner" ISBN 91-86502-13-1. 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback