Korparna på Kallskärslid. Akt 785. Svika är att undvika en dyvika i Torekov.
Akt 785 2011-05-08
Svika är att undvika en dyvika i Torekov
– Kajak, hur gick det i Torekov? Du skulle ju enligt Akt 783 återkomma med
sjösättning av fritidsbåtar alternativt förberedelserna kring Sjöfartsmuseet.
– Förvisso Gunin, men förvirrad Gunin. Sjösättning går tydligen inte till som förr
i tiden. Inget släpställe, ingen stapelbädd, ingen slip, inte ens en stock.
Båtfolket nyttjar en byggnadskran. Tala om dekadens.
– Rationellt. Tidsvinst. Platsvinst. Sparar på kroppskrafterna inför seglingen.
– Pyttsan. Begrepp som kranbalk och kranbalksvis riskerar få helt suspekta
betydelser. Modernt folk verkar tro att kranbalk är en detalj på en lyftkran och
att kranbalksvis 45 grader är kranarmens lutning mot markplanet. Vart är vi på väg?
– Mot vattenytan . . .
– Och du, vad tror du dom, på tal om kranbalk, tror att en katta är? Och ”alle
mans katt”? En vanlig bondkatt, som i din Akt 771?
– Det är mycket på katt i nautisk . . .
– Och du, vad är detta . . .
. . . en person flyr upp i riggen? Misstänker vederbörande att någon missat
att sätta i dyvikan? Och de två personerna i aktern, ser det inte ut som om
dom försöker hålla båten flytande genom att knäa kring rorkulten och hänga
i akterstaget, i akterhäcken? Rena rama von Münchhausen-fantasierna.
– Kalmera dig. Det gäller riggning och riktning av masten.
– Du menar att han i masten skall montera en talja för att kunna sätta segel.
Tror du att ett segel väger 20 ton? Saknar du sinne för proportioner?
– Lita på folket. Lita på deras erfarenhet.
– Förvisso. Dom vinklade ut båten på ett förbluffande sätt . . .
. . . och fäste sedan blickarna mot horisonten.
– Vackert. Stilfullt. Hur blir det med Sjöfartsmuseet?
– Nu skall du kalmera dig. Du sitter väl inte i sjön?
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se