Korparna på Kallskärslid. Akt 806. Frossa kring Torekov.


Akt 806                                2011-07-26


Frossa kring Torekov

                             

Hej. Moster Ella här.

 

– Ni som minns mig från Akter typ 135, 136, 340, 356, 691 – 694 undrar

nog över vad jag gör här. Borde jag inte hålla mig i köket? Förvisso. Anled-

ningen till att jag hoppar in i en egen Akt beror på att alla de övriga fort-

farande firar återkomsten till Hallands Väderö. Jag känner viss skuld till

detta utdragna frosseri och dessa orgier i all sköns tilltugg.

Det är jag som i vanlig ordning fixar till käket. Ni kommer ihåg min karriär?

Från rätten med mozzarella, som först gav mig namnet smusselElla, för

misstanken att jag otillbörligt kommit över receptet. Sedan blev det mussel-

Ella på grund av min excellenta musselsoppa enligt Akt 694.  När nu alla in-

sett mina köksliga kvaliteter är namnet det gedigna Moster Ella. Jag heter

naturligtvis enligt namngivningsblotet någonting helt annan, helt förträngt.

Jag har också varit ute och rest. En ren matresa till Köpenhamn. Här en bild

över några av inköpen. Allt för behagandet av korparna vid Pinus den Höge.

 

 

 

Hur man kommer till Köpenhamn? Inga problem. Varje dygn passerar färjan mellan

Köpenhamn och Oslo Hallands Väderö.  Ni har sett siluetten av färjorna i några tidi-

gare Akter. Färjor med fina måltidsrester och hovsam framfart även i gammal sjö.

 

 

 

Ok, mängder med mat, men jag hade hjälp av Pax och Paxe. Duvorna var lyckligtvis

i Köpenhamn för att hälsa på gamla kompisar på Rådhusplatsen, ett populärt duv-

tillhåll. För dagen var det en ovanligt rörig byggarbetsplats.

 

 

 

Vid färjeläget fick jag ett kort snack med Punin, korpen från Stenshuvud. Han

förvänts komma till Hallands Väderö. Han var mycket hemlighetsfull och avslöjade

ingenting. Kanske han kommer, kanske inte. Nära färjeläget låg ett antal större

kryssningsfartyg. Jag misstänker han hade någon av dem i tankarna. Kanske

MSC Poesia, kanske Costa Murcia eller Costa Atlantica. Silver Cloud måhända.     

 

 

 

 

Han får själv berätta, om han nu dyker upp på hemkomstfesten. Jag lovade

honom en jordgubbsvariant, nu när de är solfattiga och regnblöta. Hur?

Jo, fixa till några fina filéklyftor från två citroner. Inget vitt skal eller hinnor

med. Lägg klyftorna i en liten skål med 2 msk socker. Rör om försiktigt.

Pressa citronsaften ur renset och spara i en lite större skål. Rör ner 2 msk

socker. Skiva jordgubbarna, som fått torka lite, och blanda ner i citronsaften.

Rör om och låt jordgubbarna marineras i 30 minuter. Blanda nu de båda

skålarnas innehåll och servera med finklippt pepparmynta eller citronmeliss

samt mandelskorpor. Rätten gick hem hos alla på festen. Dästa en extra dag.

Dryckejom?  Javars. Nåja. Det är Kyrkan som är huvudman för Väderön.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback