Korparna på Kallskärslid. Akt 751. Händer änder i Torekov

Akt 751                                                                2011-01-02

                          

Händer änder i Torekov

 

- Marun här.

 

Åt mig har ålagts att hålla flödet igång, medan de vanligtvis ordflödiga

låter nyårsfirandets flöde sina över. Märkliga korpfasoner.

 

Mina tankar går till mina vänner bland änder och svanar. Dessa arter som

så förtjänstfullt medverkat i våra Akter, under alla år.

 

Sjöfåglarna över lag har det inte så lätt nu. Vilket framgår av de bilder jag

fått från Övervakningskameran. De är från Heden, söder om Torekov.

 

 

 

 

Kuling och stiltje om vartannat. Kyla, snö och issörja i vattnet. Det måste söka

föda och lä. Avstressande miljö, lugn och ro. Bevisligen inte lätt.

 

 

  

Det är inte varje år som havsisen trängtar till att lägga sig redan under julfridens tid.

Ni läste rätt, julfridens tid. Lagom fridfullt? Jag återkommer om nyårsfriden.

 

 

 

 

Att söka lä är väl ok. Tillgången på föda är värre. Många änder konverterar i sin nöd

till att bli skogs- och trädgårdsfåglar. Söker sig till folkets gunst vis á vi småfåglar.

 

Till eländet mot välfärden kommer okunnigt folks ogunst, via ”olydiga” hundar.

Det sägs att ”olydiga” hundars fågelfientliga beteende inte är en brist hos hunden,

utan en allvarlig brist hos hundföraren. Jaktinstinkten till trots.

 

 

  

Ber att få återkomma om andra brister.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback