Korparna på Kallskärslid. Akt 765. Att spå i Torekov-spår.

Akt 765                                                                2011-02-10

                          

Att spå i Torekov-spår

                             

– Marun, du vet att jag kan spå i spår, liksom folk kan spå i kort.

Jo, jag vet Sugus. Vad spår du?

Jag spår när jag kan se vart spåren leder. Därför är det för mig trist

när någon försöker undkomma min spådom genom att sopa igen spåren

efter sig.

– Du måste förstå att överlevnadsstrategin för många arter är att und-

komma de som följer i spåren  . . .

 

 

 

– Jaha, jag ser här två som samtalar kring sina spår. Båda är offerdjur för rovdjur.

– Och båda försöker utveckla undkommandestrategier.

 

 

 

 

– När koltrasten har katten i farlig närhet av stjärtfjädrarna är goda råd dyra.

 

 

 

 

 

– Du menar med förvirrande koltecknade koltrastar i snön och tillflykt i tätt buskage?

– Det är lite mer sport än att enbart ta till flygflykt.

 

 

 

 

– En variant är att lägga ut en snöängel och lura förföljaren att sälla jaktmarken

redan är nådd.

– Påminner om pilfinkens sandängel vid SPA-badet i Akt 677, den 23/6 2010.

– Det var kallbad. SPA-badet var i Akt 687 i juli 2010.

 

 

 

– Ekorrarna försöker vara listiga och sätta kontrakursspår genom baklängesgång.

– Det tror jag inte lurar någon. Allra minst en hungrig mård.

 

 

 

- Ett misslyckande kan innebära ”en spik i stenen och forsande blod”, en

variant av folkets ”sista spik i kistan”.

- Vad tror du om skrämsel, som ugglan Strix´ uggleträd? Ett träd som ser ut

som en jätteuggla.

 

 

 

– Det är nog bäst som folket gör, att utplåna spåren efter sig.

 

 

 

– Nu går vi från det här spåret för gått.

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback