Korparna på Kallskärslid. Försvarshemligheter i Torekov.

 

Akt 862                                                              2011-12-29

 

Försvarshemlighet i Torekov

 

– Strix, i din egenskap av kvalitetsgranskare har jag av din mecenat . . .

– Login, menar du Gunin . . .

Slappna av, det är ett enkelt test. Du skall få se två bilder över samma vy,

dock med en tidsskillnad på c:a trettio år . . .

– Så länge kan jag inte vänta . . .

– Slappna av. Det är 30 år mellan dessa fotoklickar. Här ett från 1979.

 

 

 

– Jag ser . . .

– Kolla noga. Här kommer klicket från i år.

 

 

 

– Jag ser . . .

– Redovisa skillnaden.

– Det vet ju alla. Det är ingen snö år.

– Är det den dominerande skillnaden? Snö? Har du snömos i hjärnan?

– Slappna av. Det är klart att jag kan se skillnad på övre bildens båt, under

en presenning, och den undre bildens bil, Göran Jorléns Range-Rover med

tända strålkastare.

– Ljushuvud. Gunin förväntar sig att du skulle redovisa Södra vägens

förlängning över Tunbyvägen, här nedan visad från kontrariktning.

 

 

  

– Jo, bilen är borta och jag nyttjar inte gator, jag flyger, och Gunin

vill naturligtvis att jag redovisar ett av skälen . . .

– Han bryr sig inte om att bilen rullat vidare och att du flyger . . .

– Jag tänkte att tillkomsten av ”Smedjan” kunde vara ett skäl . . .

 

 

 

 

 

 

  

– Kunde du inte ha klämt fram det med en gång . . .

– Du minns passersedlarna som krävdes under kriget, enligt Akt 860 . . .

– Att korsa Tunbyvägen kräver ingen passersedel, ens för en Range-Rover . . .

– Jag tror inte passagen mellan de två P-platserna, Smedjegatans och

Olympiagatans, framför Henke Larssons, enligt Akt 625, är hemlig, men

väl att Södra vägen, som ända nerifrån grinden mot Malen och upp till

Litorinavägen medger raka spåret för en invasionsstyrka från havet, är hemlig.

– Ock?

– Jag sände mina iakttagelser till Gunin med ett "hemligt kuvert" från kriget.

 

 

 

– Du har rätt att nyttja Pax och Paxe i tjänsten.

– Jag talar om att inte sprida hemligheter som rör Torekovs

säkerhet.

 

  

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback