Korparna på Kallskärslid. Akt 719. Två Tinor ger hummer i Torekov.

Akt 719                                                                2010-09-28

 

                                                                                                                                    

Två Tinor ger hummer i Torekov

 

- Hej.

 

Snorre Säl här. Vi har träffats tidigare. Jag finns på foto i Akt 334. Jag är
ordförande i Sälskapet Hallans Väderö Natur, undervattenssektionen.

 

Jag har varit med i olika mat-Akter. Makrill i 323, torsk i 514 och musslor i 115.

Olämplig mat kan leda till döden, som i Akt 208.

 

Idag skall jag tala om hummer. Ni minns kanske Akt 160 från den 29/10 2006.

Den handlade bl.a. om Tina Nordström och en Snusk-hummer.

 

Jag har förärat Gunin en hummer för att få komma till hörandes. Jag tycker

nog att Akten passar bra in i hindersprövningen. Även om hummerfisket är ”fritt”
just nu, från den 27/9.

 

 

 

Som ni ser föreligger det fler hinder än tiden. Hummer måste fångas med tina och
fisket får inte ske genom ställföreträdare. Fiskaren måste sätta och vittja själv.
Antalet tinor är dessutom maximerat.

 

Jag har kommit på knepet att gå runt, eller under, dessa hinder. Jag fiskar med tinor.

Såväl min fru som min kuttjej heter Tina. Kuten efter Tina Nordström. Jag har således två

Tinor. Inte många för en yrkesfiskare, men effektiva. Genom att ha kontakt med dem

via ett rep i bakfenan, vilket ofta sker av andra skäl, vill jag påstå att det är jag som
fiskar, liksom fiskaren via sitt rep ner till sin tina.

 

Måndagens premiärfångst betingade 7300:-/kg på Fiskauktionen. Med det priset riskerar

Gunin åka fast för tagande av muta och jag för bestickning. Göteborgsfasoner.

Värre blir det om de kommer på mitt ”Houdini-knep”, från Akt 160, att locka humrar ur

andras tinor eller hur jag lurar andra sälar på deras Tinor.

 

Men låt oss glömma detta och i stället minnas lite tinor från anno dazumal, i
Torekov, här under 30-, 50- och 70-talen.

 

 






 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback