Korparna på Kallskärslid. Akt 667. Vinande kraft i Torekov.

Akt 667                                                                2010-05-16

 

Vinande kraft i Torekov

 

- Urus, från Ydre Hall till Näset . Var det så du sa vinden blåste i Akt 665?
- Vinden vet jag inte, Gunin. Men Signalmasten för stormvarningar levde ut
sitt liv på Gibraltarklippan. Drog gissningsvis sin sista vindsuck 1953.
- Vi såg Signalmasten och dess servicebyggnad under ett år på 1940-talet
i Akt 651, det sista kortet. Även Flaggmasten finns med på ifrågavarande bild.
- Eftersom det var ett kort i svart-vitt kommer här ett i färg, även det ett
40-talsalster.



- Här har vi också Flaggmasten i fullt spel. Vi må återkomma till flaggspel i kommande
Akter.
- Och kolla in Varmbadhuset, men rödmålade fasader. Stående panel utan på den gamla
liggande. Fortfarande takpapp, men inte ribbat. Så det röda tegeltaket som vi såg i Akt 649
och Akt 651 kom senare än fasadrenoveringen. Men allt nu borta i förnyelsen, under åren 
1996-97, till det ursprungliga, typ bild 6 i Akt 660. Så jag har inte glömt bort badhuset helt.
- Men glöm det nu, och låt oss avsluta Signalmasten.
- Ok, en lite tidigare bild.

 - Låt mig visa lite hur folk idag mäter vind, vindhastighet och vindstyrka i en salig
begreppsförvirring, som de må leva med. Här lite bilder som du själv får forska vidare
kring.



 - Vadå forska vidare? Jag har kolliderat i luften en gång med en ballongsond.
- Jo, exempelvis hur hastighet blir kraft. Många sätter likhetstecken mellan vindhastighet
och vindkraft, ibland även vindenergi och vindeffekt. I kraftbegreppen skall ju finnas en
definierad massa. I energibegreppet skall denna massa flyttas. Och i effektbegreppet skall
det dessutom ske under en viss tidsenhet.
- Jag får väl snacka med Beaufort. Till dess får det bli en massa. En uppgift om en massa
Akter om Näset.

  

 Jag har placerat min blogg i <a href="http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov">Torekov</a>
på <a href="http://bloggkartan.se">bloggkartan.se</a>!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback