Korparna påKallskärslid. Akt 651. Minnesoreda i Torekov.

Akt 651                                                                2010-03-26

 

Minnesoreda i Torekov

 

- Gunin, ljug så till vida jag kan finna.
- Urus, gäller det din smutsiga historia från Varmbadhuset i Akt 649?
- Alls inte. Den var, i sanning, tidens sanning. Var så säker. Nu bad mig titta på bilder
i en massa uppräknade Akter, med skymtar av Varmbadhuset. Inkomma till dig med
synpunkter och kommentarer var syftet. Eller? Jag säger ljug. Bilden nedan finns till
Akt 225, men är beskuren. En viktig del är borta.
- Lugin påpekar att det var är en detalj. Det gällde att visa renoveringsarbete på
sjöfartsmuseet och inte på badhuset.

 - Viktigast är båten i sundet. M/S Prins Bertil (”1964”) från Halmstad. På väg till
Köpenhamn. Titta här:





- Vad är det för viktigt med en gammal färja?
- Häda inte. Den var kunglig. Döpt och under beskydd av hans kungliga höghet Prins Bertil,
hertig av Halland. Det fanns folk som ställde klockan efter prinsen, gick till sängs eller steg
upp, allt efter livsrytm. Själv liftade jag ofta med prinsen från Pinus den Höge till Kullaberg,
för att hälsa på Funins släktingar, din kusins anfäder. Ofta givmilda och trevliga kockar ombord.
- Du är helt snett på ditt uppdrag. Koncentrera dig på badhuset på övre bilden, medio 1960, och
jämför med de tidigare bilderna, visade och anvisade, samt följande två:



 - Och vad?
- Nu har du svart tak, senare delen av 1940-talet, rött tak vid medio 60-talet och svart
tak i dag. Du är ju inte färgblind. Tänk till nu.
- En bild är ju svart-vit. Hur vet jag att taket är svart?
- Retas inte. Det är svart. Du minns. Vad minns du mer?

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback