Korparna på Kallskärslid. Akt 649. Byggnadsminnesförklaring i Torekov.

Akt 649                                                                2010-03-24

 

Byggnadsminneförklaring i Torekov

 - Gunin, du vet att jag är så gammal att Varmbadhuset i Torekov, oavsett om du stavar det med
W eller V, är för mig en sentida skapelse, även om takstolarna höggs till av vrakvirke redan 1876.
- Jag vet Urus. Därför snackar jag badhus med dig, snarare än med Login.
- Login, är väl dessutom rädd för vatten, vill jag minnas.
- Nu skall du nyttja dit minne till bättre syften. Jag skall lägga upp tre bilder. Du skall studera dessa
samt bilder i de Akter, som det finns hänvisning till. Sedan återkommer jag med frågor kring dessa
bilder.
- Gäller det någon sorts ”finn fem fel”?
- Nödvändigtvis inte, så var på anständigt humör.
- På tal om anständighet, eller möjligen oanständighet, kan jag berätta en sak redan innan jag sett
dina bilder. Att takstolarna och takbrädorna är från gamla fartyg vet jag eftersom jag övernattat ett
antal gånger på vinden. Fråga inte hur jag tog mig in. Där var mest skräp. Papp och papper från en
del butiker i byn. Det användes till att elda med i pannan för varmvatten. Jag minns att i golvbrädorna
fanns ett hål efter en utfallen kvistknagg. Jag undrade varför eldaren låg och glodde ner genom hålet i
tid och otid. Vad jag vet idag, men inte då, var att hålet var precis över ett av badkaren i botten-
våningen. 
 - Skärpning Urus. Nu gäller det byggnaden, inte vem som fanns i något av badkaren.
- Ok, glöm inte återkomma. Hit med bilderna.






Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback