Korparna på Kallskärslid.Akt 684. Ovis klok i Torekov.

684                                                                2010-07-07

 

                                                                                                              

Ovis klok i Torekov                         

 

- Hej, mitt namn är Sivo Ovis. Betoning på första stavelserna. Jag är får, en tacka.

Jag och mina lamm tjänstgör på Heden, söder om Torekov. Vi är kulturarbetare, Vi

håller landskapet öppet. Vi ser till att miljöns flora bevaras. Med tanke på förra Akten

om konstlad och konstködslad växtförväxling fick jag Gunins tillåtelse att göra detta

inlägg. Oaktat namnet Ovis, är vi inga fårskallar, i folklig betydelse. Tvärtom, vi är

miljöns trogna tjänare. Vad var det Strindbergs dräng Carlsson i Hemsöborna sa? Jo,

 ”det skall rotera det en med det andra”. Töntiga kråkungar i Akt 682, som klagade på

fårlortar.

 

Vi håller efter fel växter och göder de rätta. Därför får vi en arbetsmiljö som är Sveriges
vackraste. Det spelar ingen roll åt vilket väderstreck vi glanar. Lika vackert år alla håll.
Håll med, alla. Vi har ju fått visa detta tidigare. I många Akter. Men här kommer några
från vår nuvarande miljö, runt ”Pussen”, tjärnen som vi sett i Akter som 572 och 677 med
Högländare. Nu med ängsull, svärdsliljor, vivor och säv.








 

Men det är klart, i centrum är det som vackrast, där finns våra lamm. Alltid i centrum.

Detta är inget nytt. Lammen i centrum har vi sett tidigare. Gärna minns jag Akter som
297 (28/5 2007) och från juni 2008 finns 484 och 485 samt nu senast 669 och 671. Ok,
592. Se inte Ovis som dum utan som outgrundligt vis. ”Vår insats  -  er miljö”.

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

                                                                                                              

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback