Korparna på Kallskärslid. Akt 685. Pampas typ Torekov.

Akt 685                                                                2010-07-11

                                                                                                       

Pampas typ Torekov                       

 

- Hej, mitt namn är Taurus Artio Dactyla. Jag är Highland Cattle. Eller om du så vill

Heiland Coo. Eftersom jag är verksam inom naturvården på Bjärehalvön kallas jag

oftast, rätt och slätt, Högländare. När jag såg förra Akten om Ovis och fårens verk-

samhet fick även jag tillåtelse av Gunin att göra en Akt. Jag är liksom Ovis ett dägg-

djur. Jag är ett partåigt hovdjur, ett idisslande slidhornsdjur. Men ett oxdjur och av en

helt annan dimension än Ovis. Minst 10 gånger. Vi har varit med i en massa Akter.

Senast Akt 677 och 671. Gärna minns jag Akt 645, som hänvisar till många fler. Vi

är minst lika stora, bokstavligen större, naturvårdare är fåren. Vi är inte lika många

och inte verksamma på lika många platser. Men vi finns såväl söder om Torekov som

norr om, som tidigare Högländare-Akter visat. Vid Heden och vid Flytermossen. Vi

arbetar i tuffare miljö. Fåren verkar rädda för vatten. Vi arbetar i stort sett året runt,

fåren några vår-sommar-höst-månader. Men visst, all respekt för fårens insatser.

Många anser oss Högländare för lättjefulla och arroganta. Att vi struntar i fåglar och

folk. Men det är ett synfel. Vi bara hyllar långsamhetens lov. Sett över tid är effektivi-

teten synnerligen hög. Som ni ser nedan på mina bilder har vi snart skapet ett stycke

pampasliknande Torekov. Inte så dumt nedanför det område som i framtiden skall bli

Torekov, som skapas för det goda boendet året om. För att vi inte skall glömma fåren

under vinterhalvåret har vi skaffat lermodeller att placera ut i naturen. Lera som tål ett

åretruntliv. Avslutningsvis vill jag som fåren säga: ”Vår insats  -  er miljö”.

 








 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback