Korparna på Kallskärslid. Akt 628. Retreat till Torekov.

Akt 628                                                                2010-01-24

 

Retreat till Torekov

 

 - Login, jag kom av en slump att bli åhöra vittne till ett samtal i Skjulet, eller Börsen som någon
plägar säga, vid hamnen i Torekov. Det var ett möte mellan två från folket, två så kallade gentlemän.
En tycktes lystra till namnet Dan deRydh, och var pensionerad kaptenlöjtnant, eller möjligen passio-
nerad njutare av kaptenlöjtnant, och hemmahörande i Johanneshov. Kompisen var uppenbart en utskri-
ven domare från HD, till vardags boende invid Danderyd. Han heter möjligen Johannes Hoof.
- När jag ser dem på din bild skulle jag tro det var tvärt om.
- Ser dem? Du menar hör mig. Att Dan hör hemma i Klingsta och Johannes nära Globen?
- Nej, rent utseendemässigt gissar jag tvärtom på deras begagnade yrken. Men låt höra lite från deras
kollokvium.



- Hannes, skrik inte så sakramentiskt, jag är för böveln inte döv. Vad sa du föresten?
- Jo du Danne, det gäller tystnaden. Där ute på Halland Väderö. Kyrkorådet i Torekov vill att det på
Väderön skall bli så tyst att till och med en mås måste hålla truten.
- Jag läste om detta, någonting, i NST. Någon form av reträtt. Någonting om att hålla kvar turisterna en
längre tid på Väderön. Bädda ner dem på gamla skogvaktarboställets höskulle. Ligger man stilla heter det att
man vistas på ett vandrarhem. Vid reträtt är man kvar. Obegripligt för en soldat.
- Med reträtt, eller retreat, menas en period av stillhet, avskildhet för kontemplation och meditation. Kanske
till och med bön. Jag vet. Jag har dömt många till fängelse, att gå direkt i fängelse utan att passera Väderön.
Och då hjälpe sannerligen aldrig några böner.
- Kanske skulle det ha blivit bättre folk av dem om de blivit dömda till retreat på Hallands Väderö än till
vistelse i Kumlabunkern, även om den från och till kallas ”vandrarhem”.
- Konstig loop från din sida, jag trodde du bara kände till arkebusering som korrektionsmedel. 


- Du Login, här bryter vi för tillfället. Det börjar kännas ruggigt. Arkebusering.
- Hoppas, Gunin, att du kommer ingen med mer sladder, lugnare sådant.

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback