Korparna på Kallskärslid. Akt 633. Sanningen på väg i Torekov?

Akt 633                                                                2010-02-05

 

Sanningen är på väg i Torekov?

 

- Kajak, Nuder har sökt dig. Han var både arg och ledsen.
- Sugus, jag anade det så fort jag tagit del av Gunins och Logins Akt 631, den 28/1.
- Det var den om alla miljonerna. Jag trodde Nuder skulle bli exalterad. Han är ju inte
den som vanligtvis spottar i en portmonnä.
- Han anser sig naturligtvis påhoppad. Helt oförkänt enligt hans egen åsikt. Han blev vid
senaste tinget på Ravnahult satt åt sidan som ekonomisk talesman. Jag var själv delaktig i
beslutet, så det är naturligt att han sökte upp mig i sitt agerande. Det är ju ting till hösten.
Han vill uppenbart redan starta valkampanjen. Innan flyttfåglarna kommer.
- Vad kom han med för argument? Hot om att lämna kråkfåglarna för annan familj eller vad?
- Han gick tillbaka, kanske för att försöka blidka Gunin, till 50-talet och ville föra i bevis att han
redan då var, och alltsedan dess varit, en mycket ärlig och pålitlig varelse. Allt som glimmar och
som han, enligt egen kommentar, kommit i besiktning av var upphittat och hade i vanlig hederlig
ordning överlämnats till den polisiära myndigheten, som annonserade efter de släpphänta.
- Inga hörde av sig och Nuder fick hittegodset. Måhända blir han en laglighetens hjälte.
- Vi skall nog inte, ännu, lova honom guld och Ravnahults gröna skogar. Det som ser ut som
sanning i Torekov kan bli till villfarelse på Hallands Väderö, rent av som ett skämt i Pinus den Höge.
- Kanske så. Hur var det Ibsen sa? Jo, att en normal sanning varar i högst tjugo år.
- Jag vill minnas att Nuder travesterar Planon i att han har makten kär men att silver är honom
kärare.
- Med andra ord, Nuder kan inte skilja på sanning och silver.
- Då borde han kunna bli en bra politiker, för i politiken behövs sanningen först om någon frågar
efter den. Och det gör väldigt få  -  om det finns silver som alternativ.

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback