Korparna på Kallskärslid. Akt 747. Kardemummamumma mumma i Torekov.

Akt 747                                                                2010-12-26

 

                          

Kardemummamumma mumma i Torekov

 

- Sugus, allt åt h-e.

- Lugna dig Kajak. Jag missade saffran till glöggen, men det blev anständig jul

ändå, vill jag mena. Den danska glöggen var väl god nog åt dig?

- Jag tänkte på annat. Enbart ett embryo till havsis, inne i hamnen i Torekov, resten

borta. Ingen isvandring till Väderön. Morgonens Halo-fenomen och bisolar borta med

molnen. Övervakningskameran fastfrusen och missade. Fel vinklad bild på ”Apoteket

Göken”. Vart är världen på väg?

- Vi kan väl korrigera. Ge inte upp. Tänk positivt. Mörkret har vänt. Vi lider mot vår.

Du kan väl komplettera?

- Ok. Först en bild som visar vad som i vissa flydda tider var ”apoteksnederlagsförråd”.

 

Sedan en bild med missade Halo-fenomenet. Vackert så länge det varade, innan

kameran tinade upp. Sedan enbart fragmentariskt. Opålitlig typ, den där Övervak-

ningskameran. Jag har sagt det tidigare.

 

 

- Och du, det var väl lika gott med kardemummamumman som med saffransglögg?

Mer, så att säga, matnyttigt. Mer som forna tiders mjöd. Glögg är ju enbart klissigt.

- Nåja, den danska glöggen var helt ok.

- Jag kan bidraga med recept på både mumman och den glögg ni ändock fick.

Och ”Torkesillen” minns ni från Akt 678. Den som Punin kallar ”Brantevikssill

och FuninBoarpssill”. Fugin vill den skall heta ”Skillingesill

 

 

- Jag bidrar med några havsisbilder, med eller utan is. Vackert likväl.

Gott Nytt År, om vi inte hörs av dessförinnan. Isen räcker till groggen.

 

 



 

 Jfr. med föregående Akt. 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback