Korparna på Kallskärslid. Akt 746. Saffrans så vackert från Torekov.

 

Akt 746                                                                2010-12-22

 

                          

Saffrans vad vackert från Torekov

 

- Hej, Sugus här.

 

Jag har övergivit Kajak. Men bara för en dag. Alla på Pinus den Höge

vill ha glögg till julfirandet. Den, glöggen, skall följa den folkliga Blossa-

traditionen. I år är det saffran som gäller. Det har tidigare varit Clementin,

Blåbär, Havtorn med kanel, Lingon och enbär, Hjortron och Armanac,

Vinteräpple samt Pomerans.

 

Vi har varit mer eller mindre självförsörjande åren 2003 till 2009. Vi bytte

visserligen hjortron mot björnbär och pomerans mot nyponskal. Kanel gjorde

jag av ekbark. Clementiner hittade jag på livsmedelsbutikens ramp.

 

Men saffran tänkte jag fixa på apoteket, på Apoteket Göken i Torekov. Ni vet

Dagnys i Bergerska Gården.

 

Hade helt glömt att den fanns i svunnen tid. Det får bli vanlig krokus. Nåja, det kan gå

med hyacint också.

 

Det var onödigt vackert idag. Solen sken i en vindstilla luft av -8 grader C. Kallare hade

det varit, så en begynnande havsis började likna ett nybonat golv.

 

 






 

  

Jag kunde inte bara låta bli att följa kusten till Emils Ruff, KajutanHeden.

Platsen för mitt familjebildande med Kajak, som vi skrev om i de första Akterna

2005 och 2006. Svarteskär såg ut som om skarvarna gjort väl ifrån sig.

 

Funderingar föll sig som så, om havsisen lägger sig, hur blir det då den 26/12?

Annandagen när två Väderö-turer skall utgår från hamnen i Torekov, kl 10.00 och

kl. 11.00, med hemfärd antingen 13.20 eller 14.20. Kanske vandring inte enbart på

Ön utan ren ut av ut till Ön. En välsignad vandring i kyrklig regi? Blir det båt, med

eller utan isbrytare, kostar det 100:-. Men det är det värt för att se oss. Medtag kikare,

vi är visserligen, som fåglar betraktade, relativt stora, men för säkerhets skull.

Glöm inte matsäcken. Vi lever inte på glögg allenast.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback