Korparna på Kallskärslid. Akt 660. Kraftlös hoppfullhet i Torekov

Akt 660                                                                2010-04-28

 

Kraftlös hoppfullhet i Torekov

 

- Urus, är du helt vinddriven?
- Tro inte, Gunin, att jag tänker i tomma tankar. Jag har glanat av och kalfatrat de bilder du pekade
ut i Akt 649, den 24 mars, i andra bilden om Varmbadhuset i Torekov. Full tankeverksamhet om hu
behållarna fylldes med saltvatten från havet inför uppvärmningen i pannan. Om jag minns mer än jag
gör är däremot motstridigt. Du ifrågasätter om jag är helt ute och reser, är vinddriven. Låt mig hänga
upp mig på detta och beakta Akten 649:s första bild.

 

- Ja, det är samma bild. Och?
- Ett antal ting kring vind och kraft. Varmbadhusets ursprungliga vattenförrådstunnor av trä blev utbytta
mot betongringar. Det var 1918, tror jag, nr 2 på bilden, och samtidigt gjordes försök att pumpa upp
saltvatten  med en vinddriven pump. Förmodligen ingen succés, enbart stativet stod kvar efter några år
som nr 1 på bilden. Fisknät, upphängda på stejlar, kunde däremot med framgång torkas i vinden. En
anordning för att signalera sjöfarten om risk för hård vind eller storm är signalmasten, med tillhörande
vidjeflätade utrustning, visas som nr 8.
- Att nr 9 är en båt med mast för vindsegling begriper även jag. Vad jag inte begriper är varför du åter
blåser bort från Varmbadhuset. Sviker minnet?
- Ok, vi tar upp signalmasten, flaggning, segel och nät i kommande Akter. Vi tittat i stället på en bild
som  tyder på att någon typ av motordriven pump nyttjats. Kanske någon länspump, en dubbelverkande
plungepump, från ett uttjänat fartyg. Badhuset byggdes delvis av gammalt fartygsvirke.

 

- Motordriven? Ja, det verkar ha slutat att blåsa. Ingen signal uppe i masten.
- När den eldrivna vattenringpumpen kom blev betongringarna utbytta mot hydroforer av stål. Det var
under 1970-talet. Samtidigt kom kommunalt färskvatten och ny värmepanna. Träbadkaren hade bytts ut
mot gjutjärnskar redan 1933. Jag återkommer om byte av fasader, fönster och tak.

 

- Vattenintaget före vind, diesel och el? Om nu inte vinden fungerade.
- Vinden har fungerat och nyttjats till mycket, som vi påpekat tidigare. Kolla bilden här:

 

 - Ja, ja. Men länspumpar på båtar och möllor för kvarnverksamhet är ju någonting helt annat.
- Vi har visat på vinddriven vattenpump i Vattenriket och handdriven pump i slottet Chenanceau. Kanske
nyttjades en enkelverkande handriven sug- och lyftpump med svänghjul i Torekov. I Holland pumpar möl-
lorna vatten. Det går att bära vatten i hinkar.
- Ok, vi slutar för tillfället med en bild, där alla synliga tankar är borta, innan du förirrar dig allför långt ut
i världen eller i tunga arbetsuppgifter.

 

 

 Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback