Korparna på Kallskärslid. Akt 602. Ekars eko ur det förgångna

Akt 602                                                                 2009-10-23

 

Ekars eko ur det förgångna

 

- Sugus, det krävs väl en tillrättavisning?
- Kajak, jag tror Lugar gjorde så gått han kunde, under rådande förhållanden. Och som jag menade i
Akt 600, har även andra gjort missar. Jag tycker det är nonsens. En ek mer eller mindre, hit eller dit,
ger inget eko om hämnd i mitt sinne.
- Jag menar inte någon tillrättavisning av Lugar. Han har nog med problem. Jag menar att vi reviderar
kartbilden från Akt 249, den 2 mars2007, som klart visar irrfärden, till ett sannolikare flackande.
- Ok, om du vet hur det var.
 

Kartbild av Hallands Väderö, som utvisar två korpars irrfärder,i mars 2007, till verkliga och inbillade ekar
inom 9 biotoper (I – IX) och med hänvisning till aktuell Akt (nr. inom parentes) vid respektive besök:
    I. Ravnahult (218, 221).  II. Ulagapskärret (226).  III. Kappelhamnskärret (217). IV. Kungseken (217,
    227).  V. Tusenåriga eken (228).  VI. Hälledammen (LXII, 217, 231).  VII. Sandhamn (201, 209, 210,
    211, 233).  VIII. Lilla Sandhamn (240).  IX. Tångakärret (242).                 Karta: Lugar 2007, Kajak 2009

- Jag lägger till en ny biotop, X, Sandvikseken från Akt 600, den 5/10 2009 och från Akt 240, den 19/2 2007.
Därmed utgår biotop VIII, Lilla Sandhamn, tills vidare. Det är ju den eken som jag flyttar till Sandviken, X.
Vakuumet uppe vid Sandhamn fyller jag ut med en ny biotop, XI, med en fin gammal vrakek. Här nedan på ett
foto från 1907 med jägmästare på utfärd, hämtad ur Bülows bildsamlingar vid Lunds Universitet. Fotografen
anges som okänd.



- Den topphuggna linden, nu döende, känner jag igen från en annan bild, som vi kanske återkommer
till. Den bilden får mig att tro, att fotografen inte heter Lind eller Björk, utan snarare Ekman.
- Säger du så, då har vi kanske förvirrat mer än vi klarat ut . . .



. . . och då får de misstroende forska själv. Det finns mycket om Hallands Väderös ekar i litteraturen.
Logut fann denna bild av Sandvikseken, biotop X ovan, i biblioteket på Pinus den Höge. Eken är på
omslaget till första utgåvan av Bjäre Härads Hembygdsförenings årsbok, 1931.
- Du menar att denna eken är linslusen bland ekarna på Hallands Väderö?
- Knappast. Biotop VII:s ekar är nog betydligt kändare och avbildade genom åren. De har ju s.a.s. stått på
”cat-walken”. Sandvikseken har ju under många år stått ”be-sly-ad”. Men som sagts, ”den som lever får
se”, och livet är svagt inom biotop VII. Som vi gissat i tidigare Akter, enligt kartan ovan, är det väl
Tångakärret, biotop IX, som är på gång.

Vi har placerat vår blogg i <a
Och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback