Korparna på Kallskärslid. Akt 559. Repris

Akt 559                                                                 2009-05-16

  

Repris


- Login, jag säger bara repris.

- Varför, Gunin? Det verkar vara slut med repriser på oavgjort. Nu förlorade Torekov med fyra mål mot noll.

- Jag glömmer Häljarp. Jag tänker på massmediala repriser. Folkets TV, tillexempel. Vi kan väl göra lika vi.

- Jag tycker det har varit, redan, ett väldigt upprepande av både folk och fä. Mest får och lamm.

- Jag tänker återgång på ett annat sätt. Såsom vi påbörjade det i Akt 554. Femtio år tillbaka. Kanske ytterligare

femtio år tillbaka. Det blir ju någon sorts repris på repris. Kolla på min bild nedan.




- Jag förstår, du vill veta hur denna vy såg ut för femtio år sedan.

- Jag vet. Schaktmassorna från avloppsarbetena i Akt 554 hamnade här vid norra stranden och blev till såväl

en parkeringsplats som en ny "Strandväg". Kolla nedan.




- Jag vill minnas att vägen kallades Alexander Jönssons autostrada. Alexander var den politiker som mest verkade

för vägens tillkomst. Samtidigt försvann alla fria avloppsutsläpp till badstranden. Avloppsledningar kompletterade

vägen, som vi skall visa i Akter framöver.

- Och fin asfaltbeläggning blev det till turistsäsongen 1960.




- Men lite dyrt blev det hela, tyckte några i kommunstämman.

- I kommunfullmäktige. För hela Västra Bjäres vägförbättringar fick det 1960 pröjsas 18.732:-.

- Men du, titta på bilden nedan. Hade vi gått ytterligare 50 år tillbaka i tiden hade det blivit asfal-

tering direkt på tångävjan.





Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


http://bloggkartan.se/registrera/12470/kristianstad





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback