Korparna på Kallskärslid. Akt 543. Suget hem går genom magen

Akt 543                                                                  2009-03-21

  

Suget hem går genom magen

  

- Urun, det är en grym värld vi lever i.

- Marin, det där är min replik. Vad syftar du på, att Jönssons katt så lägligt, ursäkta, så olyckligt blev

överkörd av en bil samma dag som han dödsmisshandlade en koltrasthanne?

- Jag tänkte på maten. Sugus musselsoppa.

- Jag dräglar. Jag tänker på Blåmusselrajtantajtanet, med recept på musselsoppa i akt 356 den 1/9 2007.

- Vi hade musslor redan den 21/12 2006 i Akt 193. Var kommer grymheten in? Magknip?

- Nej. Att det skall mat till för att få hem hela släkten från kontinenten till Hallands Väderö. Bara några timmar

efter att massmedia hade förkunnat om vejbystrandsfiskaren Gunnar Andersson och hans planerade musselodling

vid Hallands Väderö startade hemfärdsplaneringen av Gunin och hans gäng. Framför allt kände Sugus suget hem.

- Jag läste Nordvästra Skånes Tidningar, NST, i går på sidan A8 om Skandinaviens största odling. Wow!

- Och rätt framför ögonen på oss, från Pinus den Höge.





- Är det helt klart, mitt i sundet? Tror du inte det bli i lugnare vatten? Vid Vinga Skär eller Sandhamn?






- Valet spelar mindre roll. Vi får nära i vilket fall som . . .

- Men viktigt, efter stormar, är ju i vilka tångävjor vi får vår mat . . .

- I Torekov finns, efter förhärskande vindar, tillförlitliga ävjor.




- Det finns bra ävjor längs hela kusten.




- Kan du se folket i spänd väntan vid hamnen i Torekov, att havets frukt skall anlända?

- Ganska tydligt.





Foton: Ur Gunins arkiv.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Vi har även placerat vår blogg i <a href=http://bloggkartan.se/registrera/12470/kristianstad/>Kristianstad</a>

på bloggkartan.se


http://bloggkartan.se/registrera/12470/kristianstad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback