Korparna på Kallskärslid. Akt 337. Porträtt från sjön?

image348

Foto: Marin 2007-07-22, bl.a. en NL-logger mellan Vrenen och Vingaskär. 

Akt 337
                                                2007-07-22 

Porträtt från sjön?
 

- Kajak,
hur har du fostrat dina barn?
- Marin, frihet under ansvar.
- Jag såg när de for och jag såg återkomsten. Gunin, Lugin och Lugar verkar
helt förbryllande. Ok, att de flaxar på var sitt fartyg och hemsöker Halmstad.
Men redovisningen. Har du missat deras lektion om iakttagelser och ärlighet.
Jag får tydligen vara nöjd om de kan skilja på en bohuseka och en atlantångare.
Och de påstod att de flög hem på egna vingar. Pyttsan. Sådant ligger inte för
dagens ungdomar. Det var på min tid. Jag såg dem, de kom med en liten logger
på hemväg till Holland. Marie Galente tror jag den heter.
- Det var bara en kort visit. Mellan Vrenen och Vingaskär. Lugar hade träffat
på den förra året i Kielkanalen.
- Vad i övrigt har deras farfar att klaga på?
- Lugar borde veta att skeppet han bordade heter Loth Loriën, som är en fore-
and-aft-skonare från Nederländerna. Lugin tror att han blev upplockad av
Henna, men jag tror mig veta att det var Bessie Ellen.
- Dansk i vart fall. Och galeas.   
- De gjorde Santa Barbara Anna, som är en nederländsk bramsegelskonare till
en fransk slätskonare. Illa, illa och omdömeslöst. Den ukrainske 21-meters
chajkan Presviata Pokrova presenterade de i fotografi i Akt 336 som en simpel
flodbåt. Ungdomarna borde inte få komma utanför Hälledammen och Tånga-
kärret. Och den där flygande nya zeeländaren, Earthrace, vad är det för galen-
skaper. På min tid förekom sådana tokigheter enbart som radiostyrda fridstö-
rare bland Hyde Parks attackankor. Men inte i Oadammen.
- Jag skall sätta dem i repetitionens skruvtving, dina barnbarn således.
- Jag har utan Loguts hjälp ställt i ordning en glasklar mall för identifiering av
fartyg med utgångspunkt från riggen. Bör nyttjas när många av fartygen, som
varit gästbåtar i Halmstad, åter stävar sydvart.
- Sa du glasklar? Vågar jag misstänka Koskenkorva?
- Ingen aning. Jag kom från hamnfesten i Torekov. Ungdomarna var där.
Frågan bör bli dem presenterad. Inte riskfritt med tanke på deras omdömen.  

Vi har placerat vår blogg i
<ahref=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback